Spotify jest aktualnie najpopularniejszą muzyczną usługą streamingową, która jest dostępna w ponad 90 krajach na świecie. Mimo ciągłego wzrostu popularności platformy, nadal nie przynosi ona zysku. Tak wynika z ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego firmy. Czego możemy dowiedzieć się z raportu streamingowego giganta?
Miliony słuchaczy
Spotify w tym momencie posiada 345 milionów aktywnych miesięcznych użytkowników, a 155 milionów z nich jest subskrybentami płatnych pakietów. Wzrost ich liczby w porównaniu do wyników z trzeciego kwartału 2020 roku wynosi odpowiednio 27% w przypadku wszystkich aktywnych użytkowników platformy, oraz 24% jeśli chodzi o słuchaczy premium.
Największy wzrost zanotowano pośród korzystających z darmowej wersji usługi. Ilość osób, którym wyświetlają się reklamy zwiększyła się o 30%, finalnie dając liczbę 199 milionów. W poprzednim kwartale wykupioną subskrypcję miało 144 milionów użytkowników, a platforma zanotowała łącznie 320 milionów aktywnych miesięcznych słuchaczy.
W czym problem?
Jak donosi Wall Street Journal, pomimo wzrostu ilości słuchaczy, finansowo firma nie stoi w najlepszej pozycji. Jest to spowodowane większą popularnością planów oferujących zniżki (takich jak Duo – oferta dla par, Rodzina – dla 6 osób mieszkających pod jednym adresem i Student). Powodem zaistnienia tej sytuacji jest również mniejsza cena usługi w krajach takich jak Indie czy Rosja. Spotify w porównaniu do 2019 roku odnotowało spadek o 8% średniej kwoty przychodu przypadającej na jednego słuchacza. Aktualnie wynosi ona 4,26 euro, co daje w przeliczeniu ponad 19zł.
Ciągłe straty
Całkowite straty wynoszą 125 milionów euro. W porównaniu do ubiegłego roku jest ona mniejsza – w 2019 kwota ta wynosiła 209 milionów euro. Straty nie powinny nikogo dziwić. W tej formie Spotify funkcjonuje już od dłuższego czasu. Taka strategia jest tłumaczona ciągłym rozwojem firmy – co ma zastosowanie w przypadku wielu “jednorożców”, czyli startup’ów odnoszących międzynarodowy sukces.
Przypomnijmy, że ciągle wprowadzane są nowe funkcje. Do usługi dodano również opcję słuchania podcastów, a niedawno – audiobooków. Na Twitterze Spotify News odsłonięto też rąbka tajemnicy związanego z #SpotifyStreamOn, które prawdopodobnie będzie usługą umożliwiającą słuchanie koncertów na żywo za pomocą zielonej platformy. Wszelkie wątpliwości zostaną rozwiane 22 lutego.