Spotify działa od 2006 roku i już od dawna jest niekwestionowanym liderem na rynku. Szwedzki portal streamingowy pod względem liczby aktywnych użytkowników jest już od dłuższego czasu na samym szczycie. Platforma nie ogląda się za siebie i stale się rozwija. Firma podsumowała ostatni kwartał ubiegłego roku i postanowiła podzielić się statystykami szerszej publiczności – mimo, iż nie wszystkie dane napawają optymizmem.
Rekordowe zyski…
Spotify pochwaliło się, że w czwarty kwartał ubiegłego roku zakończony został z blisko 500 milionami aktywnych użytkowników każdego miesiąca. Jest to wzrost o 20% względem analogicznego okresu w 2021 roku. W okresie od października do grudnia pojawiło się ponad 30 milionów nowych użytkowników. O 14% wzrosła także, w porównaniu z Q4 2021 liczba użytkowników korzystająca z wersji premium. Niemniej jednak, więcej niż połowie osób korzystających z serwisu nie przeszkadzają reklamy i ‘tylko’ 205 milionów osób decyduje się na zakup oferty płatnej.
…i straty
Zdaniem Spotify są to wyniki lepsze od prognozowanych – plany na 2022 rok miały bowiem zostać zrealizowane. Włodarze patrzą na przyszłość z optymizmem – i jest to interesująca strategia w kontekście tego, że działalność z roku na rok przynosi coraz większe straty. Zapewne tak wielka korporacja posiada długoletni plan na rozwój firmy i na razie nic nie wskazuje, żeby Spotify miało uciekać z rynku. Niemniej jednak zwiększenie się straty z 7 milionów euro (Q4 2021) do 231 milionów euro (Q4 2022) wygląda niepokojąco. W raporcie szwedzki serwis streamingowy straty tłumaczy licznymi inwestycjami w rozwój podcastów i audiobooków, znaczny wzrost kosztów zatrudnienia i promocji, oraz złą sytuację gospodarczą na świecie.
Pokolenie Z rośnie w siłę
W dodatku dowiedzieliśmy się, z jakich regionów pochodzą użytkownicy serwisu. Z wykresów wynika, że od dłuższego czasu króluje Europa, natomiast nieznacznie wzrósł udział osób z Ameryki Łacińskiej w statystykach dotyczących płatnych planów. Inaczej wygląda to w kwestii darmowej wersji serwisu. Tam można zaobserwować zwiększenie się udziału sekcji “Rest of the World”, która jest skutkiem przeprowadzonej kampanii promocyjnej w Indiach i Indonezji. Raport wskazuje także na rosnącą popularność platformy wśród tzw. pokolenia Z. Urodzeni na przełomie wieków młodzi ludzie wraz z millenialsami stanowią największy procent słuchaczy podcastów. Z tego względu Spotify stale promuje i rozwija ten sektor swojego portalu.