Spotify Top 100

Za nami prawdopodobnie najcięższy rok w historii sektora eventowego oraz artystycznego. Wiele zostało już w tym temacie napisane, ale warto informować o nowych danych oraz raportach, które regularnie się ukazują.

EY, czyli koncern świadczący profesjonalne usługi doradcze i audytorskie stworzył ostatnio specjalny raport. “Odbudowa Europy, gospodarka kulturalna i kreatywna przed i po kryzysie COVID-19” przedstawia nam szczegóły związane z funkcjonowaniem sektorów kreatywnych. Obejmuje on przemysł muzyczny, artystyczny, filmowy, telewizyjny oraz gier wideo. Wszystkie te branże poniosły ogólną stratę 31% z powodu pandemii koronawirusa.

Dane biją na alarm

Wyniki raportu pokazują, w jak tragicznym położeniu znalazła się gospodarka. Uderzenie to będziemy odczuwać jeszcze co najmniej kilka lat i to w optymistycznej wizji z funkcjonującą szczepionką. Tak zwana kreatywna gospodarka, odnotowała ogólny spadek przychodów z wysokiego poziomu 643 mld euro w 2019 r. do 444 mld euro w 2020 r.

Według badania, w wyniku pandemii, przychody z występów scenicznych spadły o 90%, a muzyki o 76%. Jedynym sektorem kreatywnym, w którym odnotowano wzrost, była branża gier wideo – z 9% wzrostem sprzedaży.

Europejskie Zrzeszenie Stowarzyszeń Autorów i Kompozytorów (GESAC) wzywa do działania i odbudowy branż kulturalnych i kreatywnych:

Wszystkie te branże bardzo ucierpiały z powodu kryzysu, a najgorsze dopiero nadejdzie: pełne ożywienie nie jest oczekiwane przed 2022 r. W przypadku braku znaczącego wznowienia działalności w 2021 r. ich zdolność do utrzymania i zwiększenia inwestycji w nowe projekty, tworzenie i innowacje zostanie poważnie zagrożona.

Na szczęście nie jest za późno na podjęcie działań. Branże kreatywne mogą być istotnym partnerem w europejskim ożywieniu, które sprzyja działalności gospodarczej i koncentruje się na spójności społecznej. Europa musi się podnieść, zareagować na pilną potrzebę stojącą przed tak żywotnym sektorem i zapewnić im nowe motory do trwałego wzrostu.

GESAC

Sytuacja nie jest wesoła. Żeby wyjść z tak wielkiego kryzysu potrzebna jest współpraca każdego państwa ze swoim sektorem kreatywnej gospodarki. Póki co, niestety branże te są w ostatniej kolejce do odmrożenia.

Pełny raport od EY znajdziecie pod tym linkiem.

foto: Gromysz Group

Spotify Top 100