Raz na czas w redakcji z nostalgią wspominamy FEST Festival – jak dotąd jeden z najlepszych festiwali w historii polskiej sceny i jednocześnie poradnik, jak nie radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Ponad rok temu całą Polskę obiegła informacja o odwołaniu imprezy na dosłownie kilka dni przed startem. Szybko okazało się, że powodem były problemy finansowe organizatora, agencji Follow The Step, której proces upadłości ruszył kilka tygodni temu. Inny los czeka zaś spółkę powołaną stricte pod chorzowski festiwal – czego efektem jest zapowiedź wielkiego powrotu FEST Festivalu w roku 2025.
Po pierwsze transparentność
We wtorkowe południe do działania powróciła strona festfestival.pl, na której pojawiła się obszerna baza informacji dotyczących planowanego powrotu. Wynika z niej, że głównym założeniem organizatorów ma być transparentność, odmieniana w zakładkach strony przez wszystkie przypadki.
Jak czytamy na stronie FESTa, publiczne działania wokół przyszłorocznej edycji mają zacząć się od rozliczeń z osobami, którym organizatorzy są coś winni. Osoby, które nie otrzymały zwrotu pieniędzy za bilety na edycję 2023, mają otrzymać darmowe wejściówki na edycję 2025 oraz voucher obniżający cenę biletu na edycję 2026 o połowę. Padła także deklaracja o rekompensacie w formie kart przedpłaconych dla osób, które nie otrzymały zwrotu pieniędzy za transport czy noclegi zamówione z myślą o ubiegłorocznym festiwalu. Szczegóły dostępne są w formularzu zgłoszeniowym.
FEST Festival ma – według deklaracji organizatorów – powrócić do formuły dwudniowej, znanej z edycji debiutanckiej. Przyszłoroczna odsłona imprezy w Parku Śląskim ma odbyć się w dniach 15 i 16 sierpnia. Frekwencja ma zostać ograniczona do 20 tysięcy uczestników, a koszt lineup’u rozłożonego na osiem scen (cztery multigatunkowe i cztery stricte elektroniczne) ma zamknąć się w 6,5 milionów złotych. Co ciekawe – wszyscy artyści mają zostać ogłoszeni za jednym zamachem.
Skąd oni na to pieniążki chcą wziąć?
Źródła finansowania mają być trzy – sprzedaż biletów, sprzedaż napojów i jedzenia dla uczestników festiwalu oraz wpływy z kontraktów sponsoringowych, wspieranych wpłatami inwestorów. Szczegóły deklarowanego planu wydatków zostały udostępnione na stronie internetowej imprezy. Znajdziecie je również poniżej.
Liczba dostępnych biletów: 20 000
Liczba biletów w sprzedaży: 15 000
Liczba biletów bezpłatnych dla uczestników edycji 2023: 5 000
Średnia opłata za uczestnictwo: 600 zł
Szacowane przychody z biletów: 9 300 000 zł
Szacowane przychody z gastronomii: 3 000 000 zł*
Szacowane przychody ze sponsoringu: 2 000 000 zł*
Planowany budżet festiwalu: 12 310 000 zł
Szacowany wynik: 1 999 000 zł**
* Dane z poprzednich edycji, przychód netto per uczestnik per dzień = 80 zł
** Wygenerowany zysk stanowi dodatkowe zabezpieczenie, zostanie w całości przeznaczony na spłatę zobowiązań i rozwój kolejnych edycji FEST Festiwalu.
FEST Festival 2025 – bilety
Sprzedaż biletów na FEST Festival 2025 ma ruszyć 23 września o 12:00. Do tego czasu ma zakończyć się proces wymiany biletów dla osób, które nie otrzymały zwrotu za edycję 2023. Jak podają organizatorzy, za sprzedaż mają być odpowiedzialne wyłącznie zewnętrzne bileterie. Mają one – co najbardziej istotne – gwarantować zwrot pełnego kosztu wejściówki w przypadku odwołania imprezy. Pieniądze od uczestników mają trafić do organizatorów dopiero po zakończeniu wydarzenia.
Na rynek trafi 15 tysięcy biletów (12 tysięcy karnetów dwudniowych w cenie od 500 do 700 zł i 3 tysiące biletów jednodniowych w cenie od 300 do 400 zł). Dodatkowych 5 tysięcy karnetów trafi zaś do osób, które kupiły bilety na FEST Festival 2023 i nie otrzymały zwrotu pieniędzy. Co ciekawe – i niespotykane zarazem – na stronie pojawił się licznik, który ma wskazywać, ile biletów zostało zakupionych bądź przekazanych na zasadzie zwrotów. Aby wziąć udział w przedsprzedaży, należy zapisać się w formularzu pod tym linkiem.
Pełne informacje znajdziecie na stronie festfestival.pl. Rozwój sytuacji będziemy śledzić na bieżąco i rzetelnie.