Podsumowań czas trwa, mimo iż 2019 rok już dawno za nami. Tym razem czas na rodzimy przemysł fonograficzny, w którym działo się naprawdę sporo. Związek Producentów Audio-Video (ZPAV) opublikował bowiem naprawdę obszerne podsumowanie roku ubiegłego, obejmujące sprzedaż płyt czy – no właśnie – rozgłośnie radiowe, tzw. airplay.
Polscy artyści zdominowali rynek płytowy
Osoby będące na bieżąco z Oficjalną Listą Sprzedaży (OLiS) nie będą zaskoczone – najwięcej płyt w 2019 roku sprzedał Dawid Podsiadło. Album “Małomiasteczkowy” oraz plasujący się na drugiej pozycji soundtrack do filmu “Narodziny gwiazdy” to jedyne pozycje, które zmieściły się w każdym z 51 podsumowań tygodnia, obejmujących zakończony już rok. Na podium zmieścił się jeszcze Sokół ze swoim debiutanckim solowym materiałem “Wojtek Sokół”.
W TOP10 znajdziemy tylko dwa zagraniczne tytuły – reszta to polskie produkcje.
O dominacji rodaków na rynku płytowym niech świadczy jeszcze jedna statystyka – otóż na 1 652 489 egzemplarzy albumów uwzględnionych w TOP 100, aż 1 073 824 z nich to polskie wydawnictwa. Lwią część z nich sprzedali raperzy, którzy od lat omijają największe wytwórnie (Universal, Sony, Warner) na rzecz niezależnych labeli.
Radiowy EDM rośnie w siłę
Co tydzień ZPAV publikuje zestawienie Airplay, powstające ze zbioru danych z 74 rozgłośni radiowych – zarówno ogólnopolskich, jak i lokalnych. Najchętniej granym utworem w 2019 roku była nowa wersja klasyka “Freed From Desire“. Za odświeżeniem tanecznego przeboju rodem z włoskiej dzielnicy Nowego Jorku stoi portugalski producent Drenchill.
Druga pozycja z pewnością zadowoli licznych Polish Hexagonians – plasuje się na niej bowiem Don Diablo z utworem “Survive”. Na początku 2019 roku pisaliśmy o tym, że collab Holendra z Emeli Sande i Gucci Mane’m stała się najpopularniejszym utworem tygodnia w polskich radiostacjach. Jak pokazują długoterminowe statystyki, nie był to jednorazowy sukces i dzięki temu boss labelu Hexagon zebrał niemałe pieniądze z tantiem od polskich rozgłośni radiowych.
Radiowego EDMu nie zabrakło też na dalszych pozycjach. Przykładowo tuż pod podium mamy “Au Au”, wylansowane przez rosyjski duet Filatov & Karas. Na kolejnych pozycjach nie brakuje takich aliasów, jak Dynoro, Robin Schulz, Calvin Harris, R3HAB, C-BooL, David Guetta czy Keanu Silva.
Najwyżej uplasowanym polskim producentem w zestawieniu jest Andrzej Gromala aka Gromee. Jego multigatunkowy collab z Golec uOrkiestrą i Bedoesem pt. “Górą Ty” był 12. najchętniej granym utworem w 2019 roku.
C-BooL w topce najchętniej granych w radiu artystów
Grzegorz Cebula aka C-BooL pojawił się w TOP 100 najchętniej granych w stacjach radiowych utworów z kilkoma propozycjami. To pozwoliło mu również na znalezienie się w zestawieniu TOP 10 wykonawców granych przez radia. Śląski producent znalazł się na 7. pozycji, tuż za takimi nazwiskami jak David Guetta i Calvin Harris. Brawo!
Radio się zmienia
Od momentu wprowadzenia do głównej playlisty RMF FM takich utworów jak “Infinity 2008” od Guru Josh Project czy “I Remember” od Deadmau5’a i Kaskade’a (a miało to miejsce ponad dekadę temu), zmieniło się wiele. DJe i producenci muzyki elektronicznej coraz częściej mają swoje miejsce w mainstreamowych stacjach radiowych. Co prawda można narzekać na brak Planety FM czy rezygnację Radia ESKA czy RMF MAXXX z mocniejszych klubowych propozycji, to wciąż nie jesteśmy na straconej pozycji. Pojawienie się luźnych EDMowych utworów pozwala odpalić którąś z ogólnodostępnych rozgłośni i móc słuchać ich bez poczucia żenady, oczywiście przy odrobinie otwartości na inne gatunki.
Wszystkie dane znajdziecie pod tym linkiem.