Utwory w stylistyce drum and bass w naszym języku zdarzają się niezwykle rzadko. W ostatnim czasie jednak możemy ich posłuchać trochę częściej. Ostatnie dni to chociażby duży sukces kolaboracji Gibbsa i Opała pt. “Drive”, właśnie na połamanym bicie. Z kolei na TikToku coraz więcej DJów i producentów przekonuje swoich widzów o tym, że rap bardzo dobrze skleja się z tego typu klimatami. Ale to jeszcze nie koniec – wyzwania przeszczepienia drum and bass’u do polskojęzycznego mainstreamu podjęły się Rosalie. oraz Chloe Martini odświeżając wielki hit Eweliny Flinty który w 2003 roku śpiewała cała Polska. Mowa oczywiście o debiutanckim singlu Eweliny “Żałuję“.
Utwór Eweliny to cover?
Pierwszy i zarazem największy przebój finalistki pierwszej edycji talent show “Idol” to w rzeczywistości cover. Pięć lat wcześniej utwór ten nagrała serbska wokalistka Ana Stanić pod tytułem “Sama”. Był to czwarty singiel promujący pierwszy solowy album wokalistki zatytułowany “Metar Iznad Asfalta” wydany latem 1998 roku. Polski tekst do utworu napisała Luiza Staniec.
Utwór z polskim tekstem w wykonaniu Eweliny Flinty ukazał się w marcu 2003 roku jako pierwszy singiel promujący debiutancki album wokalistki “Przeznaczenie”. Propozycja okazała się jednym z największych hitów tamtego roku, docierając na pierwsze miejsce listy polskiego airplaya. Zajmowała również pierwsze miejsca na listach przebojów Radia Zet, RMF FM, Radia Eska, listy przebojów magazynu Bravo oraz kultowych już 30 Ton. W sumie, album “Przeznaczenie” sprzedał się w nakładzie 60 tysięcy egzemplarzy zyskując status złotej płyty. Innym popularnym singlem z tego albumu była piosenka “Goniąc Za Cieniem”.
Jak już wspomnieliśmy, Ewelina była finalistką pierwszej edycji programu “Idol”. W finale zajęła drugie miejsce przegrywając z Alicją Janosz (tą dziewczyną od piosenki o jajecznicy). Jej wykonanie utworu “Aquarius” z musicalu “Hair” znalazło się na składance Idol Top 10 z najlepszymi wykonaniami z pierwszej edycji. We wcześniejszych latach Ewelina występowała na Przystanku Woodstock, śpiewała w lokalnych zespołach rockowych oraz była związana z Teatrem Studio Buffo.
Nowa wersja z połamanym bitem
Nowa wersja “Żałuję” wykonywana przez Rosalie. i Chloe Martini ukazała się jakiś czas temu. Utrzymana jest w stylistyce drum and bass, mamy więc przykład coveru nie do poznania. Jak wspomina Rosalie.:
Jednego dnia w Warszawie, wchodząc do sklepu, usłyszałam, jak leciała z głośników Ewelina Flinta i złapałam się na tym, że zaczynam śpiewać na głos ten numer. Lawirując między półkami dopiero po minucie zorientowałam się, że każdy, kto był w tym sklepie robił dokładnie to samo. A przede wszystkim shout out do pani za kasą! Po tej sytuacji stwierdziłam, że to numer, który zdecydowanie musi wejść na warsztat mój i Chloe.
Rosalie.
Nie jest to pierwszy cover w wykonaniu obu pań. Już trzy lata temu nagrały wspólnie nową wersję utworu “Kiedy Powiem Sobie Dość” zespołu O.N.A.
Drum and bass po polsku
Jak już wspomnieliśmy, utwory drum and bass w języku polskim to niezwykła rzadkość. W 2001 tego typu kawałki tworzył szczeciński zespół Electric Rudeboyz, wydając album “Kolejny Krok” promowany singlami “Znowu Lato” i “Nie Ma Lekko”. To właśnie oni jako pierwsi pokazali że można łączyć połamane bity z rapem.
Łódzki zespół Sonic Trip – także specjalizujący się w drumowych klimatach – również ma na koncie utwory w ojczystym języku. Do najbardziej znanych należy utwór “Nic Nie Robić”, który miał swoje miejsce w rotacji MTV Polska (w czasach, kiedy ta stacja grała jeszcze muzykę).
W ramach konkursu “Made In Poland” zorganizowanego przez Sonic Trip projekt Razor Point zrobił remiks klasyka zespołu Lady Pank “Zamki Na Piasku”.
Kilka lat wcześniej zespół Lady Pank na płycie “W Transie” zawierającej największe przeboje zespołu w elektronicznych aranżacjach umieścił remiks utworu “Kryzysowa Narzeczona”.
Drum and bassowe elementy można było usłyszeć również na drugiej solowej płycie Kasi Nosowskiej “Milena” wydanej w 1998 roku.
Zespół Kombii na wydanej w 2008 roku płycie “D.A.N.C.E” zawierającej remiksy utworów z repertuaru Kombi i Kombii umieścił drum and bassowy remiks utworu “Jej Wspomnienie” którego autorami byli producenci Sabbia i Cannabeatz.
Tak z kolei brzmią połamańce anno domini 2024 z polskim wokalem. Nowa wersja “Żałuję” dostępna jest do odsłuchu poniżej.