Ostatnie lata przyniosły nam duże zmiany, jeśli chodzi o konsumpcję muzyki w internecie. Coraz więcej osób chcących używać legalnych źródeł, rezygnuje z przechowywanych na prywatnych dyskach plików oraz platformy YouTube na rzecz usług subskrypcyjnych. Wiodącą siłą w tej kategorii jest Spotify – popularność szwedzkiej aplikacji z każdym rokiem jest coraz większa, co widać po statystykach oraz nacisku, jaki na tą platformę kładzie branża muzyczna. Mimo, iż wielu artystów narzeka na niskie wpływy generowane przez słuchanie ich muzyki za pośrednictwem “zielonej” usługi.
Nowy lider
Niezależnie od aspektu finansowego, posiadanie w swoim portfolio utworu mającego największą liczbę streamów jest wyczynem prestiżowym. To miano przez dokładnie 1928 dni nosił utwór “Shape Of You” Eda Sheeran’a. Wyczyn ten udał się Brytyjczykowi w zaledwie 8,5 miesiąca od premiery – co tym bardziej budzi respekt. Czas przeszły użyty wyżej jest tu jednak istotny – na scenie pojawił się bowiem kawałek, który przebił to osiągnięcie.
W 2023 rok wchodzimy z nowym numerem 1 na Spotify. Jest nim “Blinding Lights” kanadyjskiego wokalisty o pseudonimie The Weeknd. O ile tempo, w jakim udało się przegonić Eda nie jest tak spektakularne (aż 37 miesięcy od premiery), o tyle pułap już ma prawo imponować. W chwili wyprzedzenia “Shape Of You”, “Blinding Lights” miało 3,33 miliarda odsłuchań na platformie Spotify.
Są kolejni kandydaci
Brytyjczyk raczej nie ma co się martwić o utratę pozycji numer 2 w najbliższym czasie. Zasiadające na najniższym stopniu podium “Dance Monkey” od Tones & I na ten moment ma około 600 milionów streamów mniej z niższym dziennym przyrostem od “Shape Of You”. Z czasem zagrozić pozycji wicelidera mogą takie utwory, jak:
- The Kid LAROI & Justin Bieber – Stay (2,31 mld)
- Glass Animals – Heat Waves (2,2 mld)
Obydwa single notują po około 2 miliony streamów dziennie, podczas gdy “Shape Of You” – “zaledwie” 1 milion.
Na tą chwilę najpopularniejszym utworem EDMowych artystów w zestawieniu jest “Closer” duetu The Chainsmokers. Amerykański duet zanotował jak dotąd 2,4 miliarda streamów. Następnie – “Starboy” The Weeknd’a i Daft Punk (2,12 mld) oraz “Something Just Like This” The Chainsmokers i Coldplay (2 mld).
A jak to wygląda w Polsce? Na ten moment najchętniej odsłuchiwanym polskim kawałkiem na Spotify jest “Kiss cam (podryw roku)” rapera o pseudonimie Mata. W przypadku tego numeru licznik wskazuje niemal 76 milionów streamów.
Najchętniej słuchane utwory na Spotify
Na ten moment czołówka klasyfikacji wszechczasów najchętniej słuchanych utworów na Spotify prezentuje się następująco:
Miejsce | Artysta | Tytuł | Liczba streamów (w mln) |
1 | The Weeknd | Blinding Lights | 3,339 |
---|---|---|---|
2 | Ed Sheeran | Shape of You | 3,335 |
3 | Tones & I | Dance Monkey | 2,726 |
4 | Lewis Capaldi | Someone You Loved | 2,596 |
5 | Post Malone feat. 21 Savage | Rockstar | 2,575 |
6 | Post Malone & Swae Lee | Sunflower | 2,510 |
7 | Drake feat. Wizkid & Kyla | One Dance | 2,498 |
8 | The Chainsmokers feat. Halsey | Closer | 2,436 |
9 | Imagine Dragons | Believer | 2,335 |
10 | The Kid LAROI & Justin Bieber | Stay | 2,313 |
11 | Shawn Mendes & Camila Cabello | Señorita | 2,312 |
12 | Ed Sheeran | Perfect | 2,277 |
13 | Glass Animals | Heat Waves | 2,207 |
14 | James Arthur | Say You Won’t Let Go | 2,200 |
15 | Billie Eilish | Bad Guy | 2,186 |
16 | Ed Sheeran | Thinking Out Loud | 2,136 |
17 | Juice WRLD | Lucid Dreams | 2,125 |
18 | The Weeknd feat. Daft Punk | Starboy | 2,125 |
19 | Dua Lipa | Don’t Start Now | 2,108 |
20 | Drake | God’s Plan | 2,084 |
foto: Axelle/Bauer-Griffin