Ostatnie lata stały pod znakiem dwóch trendów na polskiej scenie muzycznej. Pierwszym z nich jest zdecydowane zwiększenie popularności utworów polskojęzycznych, z kolei drugim – wejście rapu do muzycznego mainstreamu. Gatunek mający swoje korzenie w nizinach społecznych stał się jednym z topowych tematów na rodzimej (i nie tylko) scenie, zaś raperzy (i raperki również) stają się większymi markami niż najpopularniejsi popowi artyści. Ba – nie brakuje również głosów, jakoby rap stał się popem. Taka teza nie wzięła się zresztą znikąd – wystarczy sprawdzić statystyki, które właśnie zaprezentował Spotify.
Rap rośnie w siłę
Jeszcze w 2017 roku rap stanowił jedynie 11% słuchanej muzyki na Spotify na całym świecie. Teraz ten współczynnik jest zdecydowanie większy – w samej Polsce 23% słuchanej muzyki to rapowe utwory. Rewolucję na rynku muzycznym widać także w liście najchętniej słuchanych przez polskich użytkowników Spotify rodzimych artystów w ostatnim pięcioleciu. Wśród nich nie brakuje zresztą młodych kotów, które swoją karierę rozkręciły w ostatnich latach.
Zestawienie wygląda następująco:
- Taco Hemingway
- Quebonafide
- Bedoes
- Lanek
- Tymek
- White 2115
- Żabson
- Mata
- Young Igi
- PRO8L3M
Jednym z artystów, którzy w tym temacie dołożyli niemało, jest Mata. Jego singiel “Kiss cam (podryw roku)” jest rekordzistą pod względem liczby streamów w dniu premiery na polskim Spotify. Temat tego rekordu omówiliśmy szerzej na naszym TikToku.
@shining_beats Czy Mata oficjalnie pozamiatał? 🙃 ##statystyki ##spotify ##rekord ##rap ##muzyka ##mata ##fyp
♬ dźwięk oryginalny – Shining Beats
Z kolei najchętniej słuchanym polskim utworem na najpopularniejszym legalnym portalu streamingowym w naszym kraju także jest rapowa propozycja – konkretnie “Język ciała“, czyli utwór, dzięki któremu alias Tymek zna niemal każdy młody słuchacz nad Wisłą.
A jak to wygląda w podziale na płci? Ano rap w dalszym ciągu jest chętniej słuchany przez mężczyzn (68%) niż przez kobiety (31%). Najchętniej słuchanym artystą przez męską publiczność jest White 2115. Z kolei dla pań rap jest gatunkiem drugiego wyboru – ulubieńcem polskiej płci pięknej spośród reprezentantów tego właśnie gatunku jest kontrowersyjny w ostatnim czasie Sobel.
Rap to muzyka bardzo miejska – nie powinno więc dziwić, że bazę słuchaczy w sporej mierze tworzą mieszkańcy Mazowsza. Stamtąd pochodzi aż 26,2% polskiego rapowego fanbejsu. Na podium są jeszcze województwa: śląskie (12,8%) i małopolskie (11,4%).
Spotify odświeża playlisty z rapem
Opublikowanie przez Spotify powyższych statystyk zbiega się w czasie z uruchomioną w ramach polskiego oddziału tego portalu streamingowego kampanią reklamową. Pod hasłem “Czym jest rap?” promowany jest rebranding największej polskiej playlisty o nazwie “Generacja Hip Hop”, która teraz nazywa się już “Rap Generacja“. Oprócz tego powstało kilka nowych playlist, zawierających między innymi utwory od młodych twórców, bardziej alternatywne klimaty, klasyki poszczególnych dekad, a także tracki, w których pierwsze skrzypce gra storytelling.
Polski rap jest niezwykle różnorodny, wielobarwny i trudny do zdefiniowania, lecz właśnie w tym tkwi jego wyjątkowość! Jako Spotify chcemy wraz z artystami odpowiedzieć na pytanie “Czym jest rap?” – usłyszeć wiele opinii, pokazać, jak bogaty jest to gatunek, a przede wszystkim cieszyć się rapem we wszystkich jego brzmieniach. To właśnie robimy na Spotify!
Mateusz Smółka, Spotify Music Team Lead w Polsce i Europie Wschodniej
Więcej informacji na ten temat znajdziecie pod tym linkiem.