Najpierw ikona trance’u, teraz jedna z czołowych postaci elektronicznej części muzyki popularnej. Tijs Verwest, znany szerzej jako Tiësto, ma naprawdę bogatą historię przebojów. I choć fani jego starego brzmienia prześcigują się w narzekaniu na to, jak to Holender wielce się nie sprzedał, to po liczbach na portalach streamingowych i bookingach widać dobitnie, że zmiana stylu w 2009 roku opłaciła się. A jak bardzo? Postanowiliśmy to sprawdzić!
Na tapet wzięliśmy dwa wiodące portale streamingowe – Spotify, czyli największe legalne źródło muzyki w sieci, oraz YouTube, miejsce gdzie zazwyczaj ukazują się oficjalne teledyski do utworów. Na podstawie danych z obydwóch źródeł ustaliliśmy dwa zestawienia TOP10, które powinny nam co nieco powiedzieć.
YouTube
Zaczynamy od YouTube, gdzie – co jest niemałym zaskoczeniem – największe liczby wykręcił collab z KSHMRem. “Secrets” ukazało się na wiosnę 2015 roku i urosło już do rangi klasyka “złotej ery EDMu” (swoją drogą, artykuł o EDMowych hitach 2015 roku znajdziecie tutaj). Efekt? Ponad ćwierć miliarda wyświetleń na 15 maja 2022 roku. Robi wrażenie!
Pozostałe miejsca na podium zajęły już aktualne hity – “The Business” oraz “Don’t Be Shy”. Na pozycji numer 4 z kolei collab Tijsa z Martinem Garrixem – “The Only Way Is Up” ukazało się w momencie, gdy alias wówczas osiemnastolatka był gwarancją wielkich liczb. I istotnie – 183 miliony wyświetleń to nie w kij dmuchał!
- Secrets (with KSHMR feat. Vassy) – 257 mln
- Don’t Be Shy (with Karol G) – 205 mln
- The Business – 189 mln
- The Only Way Is Up (with Martin Garrix) – 183 mln
- Red Lights – 180 mln
- Jackie Chan (with Dzeko feat. Preme & Post Malone) – 167 mln
- BOOM (with Sevenn) – 166 mln
- Ritual (with Jonas Blue & Rita Ora) – 157 mln
- Adagio For Strings – 116 mln
- Wasted (feat. Matthew Koma) – 81 mln
Spotify
Zielona platforma streamingowa zyskała wzmożoną popularność w ostatnich latach – dlatego też najwięcej streamów zgarnął stosunkowo nowy i jednocześnie przebojowy singiel “The Business”. Numer ten ma na ten moment blisko 840 milionów streamów – a więc Tijs na swój pierwszy miliard jeszcze musi poczekać. Najpewniej niezbyt długo – wszak kawałek ten ukazał się niecałe 2 lata temu.
Na podium znalazły się jeszcze inne radiowe hity Holendra – “Jackie Chan” i “Ritual”. Dziesiątkę zamyka – i tu zaskoczenie – deepowy remix Tijsa dla Caluma Scotta.
- The Business – 839 mln
- Jackie Chan (with Dzeko feat. Preme & Post Malone) – 737 mln
- Ritual (with Jonas Blue & Rita Ora) – 359 mln
- Wasted (feat. Matthew Koma) – 349 mln
- Don’t Be Shy (with Karol G) – 316 mln
- The Motto (with Ava Max) – 303 mln
- Red Lights – 270 mln
- God Is A Dancer (feat. Mabel) – 179 mln
- BOOM (with Gucci Mane & Sevenn) – 169 mln
- Calum Scott – Dancing On My Own (Tiesto Remix) – 111 mln
A gdzie trance?
Jak nietrudno zauważyć, wśród utworów z każdego z TOP10 brakuje utworów z czasów, kiedy Tijs wydawał muzykę trance. Jedynym rodzynkiem z tych czasów jest “Adagio For Strings”, które zostało na platformie YouTube wyświetlone 116 milionów razy. Co z resztą klasyków, takich jak “Love Comes Again” czy “Traffic”? To też postanowiliśmy sprawdzić – i niestety, nie mamy dobrych wieści dla starej gwardii. Fakt faktem – czasy świetności trance’owej odsłony Holendra przypadały na czasy przed falą popularności portali streamingowych, i z tej perspektywy te wyniki mogą imponować. Z drugiej strony jednak (i tu włącza się nasz redakcyjny boomer) tak ikoniczne dla tanecznej elektroniki w Europie tracki zasługują na większą uwagę. No ale dobrze – sprawdźmy liczby!
- Love Comes Again (with BT) – 32 mln (YouTube), 5 mln (Spotify)
- Traffic – 7 mln (YouTube), 21 mln (Spotify)
- Adagio For Strings – 116 mln (YouTube), 46 mln (Spotify)
- Elements Of Life – 53 mln (YouTube), 9 mln (Spotify)
- Lethal Industry – 5 mln (YouTube), 16 mln (Spotify)
- Delerium – Silence (Tiesto In Search Of Sunrise Remix) – 42 mln (YouTube), 43 mln (Spotify)
- Ten Seconds Before Sunrise – 33 mln (YouTube), 4 mln (Spotify)
- In The Dark (feat. Christian Burns) – 22 mln (YouTube), 9 mln (Spotify)
- Escape Me (feat. C.C. Sheffield) – 13 mln (YouTube), 18 mln (Spotify)
- Who Wants To Be Alone (feat. Nelly Furtado) – 49 mln (YouTube), 10 mln (Spotify)
Tijs już w czerwcu w Polsce!
Wiele z wyżej wymienionych kawałków z pewnością usłyszymy 15 czerwca w Arenie Gliwice, podczas pierwszego od 2010 roku solowego koncertu Tiësto w Polsce. Oprócz Holendra, wystąpią jeszcze między innymi ACRAZE (będzie to jego polski debiut), Mike Williams, Tribbs oraz neeVald. Całą imprezę zamkną natomiast Rudy (tak, ten z 4clubbers) oraz Encore. Więcej informacji na temat biletów znajdziecie pod tym linkiem.