2020 był trudnym rokiem, a 2021 nieśmiało próbuje wlać w nas optymizm. Ale nie o przyszłości dzisiaj, bowiem dzięki przygotowanemu przez 1001Tracklists raportowi podsumujemy minione dwanaście miesięcy. A te – pomimo wielu perurbacji – można uznać za ciekawe.
Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło – to stwierdzenie miało zastosowanie. Mus aktywizacji uśpionych wirusem fanów, utrzymania ich uwagi, ale i swojej pozycji na rynku światowym – cała branża muzyczna stanęła na głowie, prześcigając się w innowacyjnych pomysłach.
Nawet my, jako Shining Beats, zorganizowaliśmy projekty, których wcześniej nie przewidywaliśmy. Mowa tutaj o dwóch sporych przedsięwzięciach. Jedenaście odcinków Drop Challenge – wideo o tematyce produkcji muzyki w rozrywkowym anturażu. Seria zaangażowała najlepszych w swym fachu DJów i producentów powiązanych z naszymi ulubionymi, elektronicznymi klimatami. Drugim przedsięwzięciem były 2 edycje Shining Beats Festival, gdzie headlinerami byli między innymi Lost Frequencies i Yves V. Część tego wydarzenia była również transmitowana przez 1001Tracklists – autora raportu, o którym teraz szerzej.
Tyle słowem wstępu – teraz przejdźmy do meritum, czyli do informacji odnośnie tego, jak wyglądała scena muzyki elektronicznej według statystyk jednej z najważniejszych stron światowego EDMu.
Kilka liczb
9,4% – taki jest odsetek utworów wyprodukowanych przez kobiety
53,317 – liczba dodanych tracklist na stronę w 2020 roku. To aż o 16 tysięcy więcej niż w roku poprzedzającym! Ten niebotyczny wzrost spowodowany jest wysypem domowych livestreamów i licznych festiwali online. Skutkowało to nawet zmianą polityki w sprawie strumieni na żywo na przykład na Facebooku – o czym pisaliśmy już szerzej.
11,194 – występy na żywo (liczą się też te zdalne). Wzrost o niemal 4 tysiące względem 2019. Ciekawe ile by ich było, nie licząc livestreamów?
1,861 – audycje radiowe regularnie tracklistowane odcinek po odcinku
97,603 – utwory dodane do bazy 1001Tracklists w 2020 roku
Najpopularniejsze gatunki
- Bass House – 14,4%
- House – 13,2%
- Future House – 13%
- Dance – 12,6%
- Tech House – 12,2%
- Trance – 8%
- Bigroom – 7,6%
- Melodic House – 6,6%
- Electro House – 4,6%
- Progressive / Techno – 3,4%
Najpopularniejsze tracki
- On My Mind – Diplo & SIDEPIECE
- My Frequency – Tiësto & 7 Skies
- Discopolis 2.0 (Meduza Remix) – Lifelike & Kris Menace
- Wanna Go Dancin’ – Fisher
- Deep End – John Summit
- I Remember – Chris Lake
- For a Feeling – CamelPhat & ARTBAT
- Freaks – Fisher
- Midnight (The Hanging Tree) – H.O.S.H. & 1979
- More Life – Torren Foot
Najpopularniejsze labele
Ta statystyka powstała na bazie ilości utwórów znajdujących się w TOP 1000 najpopularniejszych utworów 2020.
- Spinnin’ Records
- Musical Freedom
- STMPD RCRDS
- Hexagon
- Armada Music
- Toolroom Records
- Defected Records
- Armind Recordings
- Heldeep Records
- Confession
Najpopularniejsze tracklisty
- W&W @ 20XX – XR Live Broadcast – 35,8k wyświetleń
- Alesso @ Road To Ultra Taiwan – 26,7k
- Lee Burridge @ OMNIA Dayclub Bali (Cercle) – 26,1k
- Armin van Buuren @ Mainstage, A State Of Trance Festival 950 – 24,9k
- Martin Garrix @ Mainstage, Tomorrowland Around The World – 197k
- RL Grime @ Halloween Mix IX – 19,2k
- Fisher @ BBC Radio 1 Essential Mix – 18,6k
- David Guetta @ United At Home: Fundraising Live Miami – 18,5k
- Lane 8 @ Summer 2020 Mixtape – 18,4k
- Martin Garrix @ Dutch Waters Liveset – 18,2k
Najpopularniejsze audycje radiowe
Ta statystyka powstała na bazie średniej ilości odsłon tracklist pojedynczego odcinka podcastu.
- Hardwell On Air – 5,2k wyświetleń
- Tiësto’s Club Life – 5,1k
- Beats 1 Eric Prydz Show – 4,7k
- Last Night On Earth – 4,7k
- Kryteria Radio – 3,6k
- A State Of Trance – 3,3k
- Heldeep Radio – 3,2k
- 1001Tracklists Exclusive Mix – 3,2k
- BBC Radio 1 – 2,9k
- Rave Culture Radio – 2,8k
Co jeszcze znajdziecie w raporcie?
W dalszej części dokumentu znajdziecie kolejne dziesiątki, a czasem nawet setki pozycji w poszczególnych kategoriach. Oprócz tego znajdziecie zestawienie prezentujące najpopularniejszych użytkowników, gdzie wygrywający je Pjanoo wykręcił kosmiczną liczbę ponad 141 tysięcy utworów dodanych w ramach playlist w ciągu 365 dni. To się nazywa bycie nerdem 😉
Kolejne ciekawe informacje to zestawienie najpopularniejszych utworów w danych gatunkach, czy najdłużej utrzymujących się w notowaniach i wiele więcej smaczków. Koniecznie zajrzyjcie na 1001Tracklists.com, jeśli jesteście ciekawi wszystkich szczegółów, których tutaj nie poruszyliśmy.
1001Tracklists odpowiada również za jeden z najlepiej oddających rzeczywistość w światku producentów ranking – Top 101 Producers, gdzie głównym kryterium jest rzeczywista ilość supportów (odtworzeń) utworów zanotowanych na tracklistach serwisu. Ubiegłoroczne wyniki znajdziecie poniżej.