Muzycy mają sporo sposobów do promowania swojej muzyki w internecie. Jedne z nich są bardziej skuteczne, inne niestety mniej. Spośród różnych platform, uznaniem wśród twórców niezależnych od lat cieszy się Bandcamp. Za pośrednictwem tej platformy można, bez potrzeby dogadywania się z żadną wytwórnią, sprzedawać swoje single i albumy, także w formie fizycznej. Zasady rozliczania się sklepu ze sprzedawcą są bardzo korzystne – około 82% kwoty transakcji trafia bowiem do artysty.
Krótka przygoda
W marcu 2022 roku Bandcamp znalazł nowego właściciela. Była nim firma Epic Games, odpowiadająca między innymi za popularną grę Fortnite oraz silnik gier Unreal Engine. Plany kupca były ambitne – sklep miał rozbudować swoje dotychczasowe funkcje, a także oferować między innymi livestreamy czy opcję tłoczenia winyli. Sytuacja finansowa firmy spowodowała jednak cięcie kosztów. W efekcie restrukturyzacji pracę w Epic Games straci w sumie około 830 osób, zaś niektóre działy firm mają zostać zlikwidowane bądź zmienić właściciela. Jednym z tego typu podmiotów okazuje się być Bandcamp, który pod koniec ubiegłego tygodnia już oficjalnie znalazł swoje nowe miejsce.
Platformę do sprzedaży muzyki od Epic Games przejęła firma Songtradr, będąca światowym liderem w licencjonowaniu muzyki. Baza zawiera około muzykę pochodzącą od około 400 tysięcy artystów, których utwory pojawiają się później w produkcjach filmowych, programach telewizyjnych czy spotach reklamowych. Kwota transakcji nie została ujawniona.
Jak dużo się zmieni?
Jak czytamy w oświadczeniu Songtradr, Bandcamp nadal będzie pełnił rolę “platformy rynkowej i społeczności muzycznej, w której udział w przychodach będą mieć przede wszystkim artyści“. Nowa struktura właścicielska sklepu ma umożliwić twórcom większe możliwości zawierania umów licencyjnych. Nie wiadomo za to, jaki konkretnie wpływ na przychody artystów będą mieć te zmiany.
We look forward to welcoming @Bandcamp to Songtradr. Our shared music and artist-centric missions will enable us to provide artists and labels with even more opportunitieshttps://t.co/CcnBCvVmo8 pic.twitter.com/UTaHy54smG
— Songtradr (@songtradr) September 28, 2023
Zdaniem Steve’a Allisona, wiceprezesa i dyrektora generalnego Epic Games:
Sprzedaż Bandcampu ułatwi niezależnym artystom nawiązywanie kontaktu z twórcami i programistami, którzy chcą licencjonować ich muzykę, i umożliwi Epic skupienie się na swoim podstawowym metaświecie, grach i narzędziach.