Związek Producentów Audio-Video (ZPAV) regularnie publikuje zestawienia najchętniej kupowanych wydawnictw w Polsce (OLiS), z uwzględnieniem zarówno sprzedaży fizycznej, jak i cyfrowej. Na koniec czerwca 2022 r. rap zajmował aż 5 pozycji. Najnowsze podsumowanie pokazuje, że od tamtego czasu niewiele się zmieniło.
Rap w dalszym ciągu króluje
Jeżeli spojrzymy na TOP5 najpopularniejszych albumów, natychmiast zauważymy, że rap skutecznie utrzymuje swoją pozycję. Na pierwszym miejscu znalazł się bowiem „spokój” Kubana. Czwartą lokatę zajął Avi z „Małym Księciem„, a tuż za nim uplasował się kolektyw club2020. Drugie i trzecie miejsce należy do stałych bywalców – wspominającego „Lata Dwudzieste” Dawida Podsiadły i śpiewającej poezyje Sanah.

Jeżeli odejmiemy sprzedaż fizyczną i spojrzymy na najchętniej słuchane albumy na platformach streamingowych, zaobserwujemy niemałe roszady. Na tej płaszczyźnie prym wiedzie bowiem ostatni album Dawida Podsiadło. sanah zajmuje dwie lokaty – czwartą ze swoim kącikiem poezji i piątą z „Ucztą„. Z kolei drugie i trzecie miejsce należy do Kubana i club2020.

Na winylach rządzi rock
Według zestawienia OLiS – Albumy Winyle w polskich domach z gramofonów najczęściej słychać rock. Na pierwszym miejscu uplasowała się bowiem pierwsza część wydawnictwa „Kult XLI”, przygotowanego z okazji 41-lecia istnienia zespołu. Druga lokata należy do Depeche Mode i ich albumu „Memento Mori„. Trzecie pozycja przypadła zespołowi Metalica i „72 seasons„. Czwarte miejsce okupuje zespół Riverside z płytą „ID.Entity„. Zestawienie zamyka Dawid Podsiadło ze swoim debiutanckim albumem „Comfort and Happiness„, który ukazał się… 10 lat temu.

A co na planecie singli?
Zestawienia związane z singlami zdominowała Miley Cyrus i „Flowers”. Według ZPAV jest to nie tylko najpopularniejszy utwór w streamingu, ale też najczęściej odtwarzany utwór w stacjach radiowych. O czas antenowy w rozgłośniach udanie walczyli także Michael Patrick Kelly z „Wonders”, Metro Boomin i spółka z „Creepin'”, Maneskin i „GOSSIP” oraz Nick Youre z „Eyes On You”.

W serwisach streamingowych z amerykańską piosenkarką konkuruje „Malibu Barbie” club2020, „mori” Dawida Podsiadły, „Taxi” Kizo i spółki oraz „na okrągło” Kubana.

Jak widać, na polskim rynku muzyka elektroniczna zeszła na drugi plan. Nasz rodzimy EDM ma jednak swoje powody do dumy, więc miejmy nadzieję, że za 6 miesięcy w podsumowaniu roku zobaczymy także naszych ulubionych producentów.