Finalny dzień Kraków Live Festival 2022 stoi pod znakiem popu. Pomiędzy tym gatunkiem często dochodzi fuzja z EDMem – jednak występujące 20 sierpnia artystki w tym fachu są rekordzistkami. O tym, z kim współpracowała damska część lineupu oraz co wspólnego mają inni wykonawcy z elektroniką, przeczytacie poniżej.
Dzień 2
Main Stage
Anne-Marie
Brytyjka ma ciekawą historię, jeśli chodzi o EDMowe połączenia. Już w 2009 roku działała z trio Magnetic Man. Później pomagała Gorgon City w tworzeniu albumu “Sirens”, w tym utworów “Elevate” i “Try Me Out”. Duet producentów sam dostrzegł w tłumie talent Anne-Marie. Przed rozwinięciem solowej kariery była chórzystką w Rudimental, występując z ekipą na całym globie. Mamy już dumne CV, a jeszcze nie przeszliśmy do sedna.
Na “własnych śmieciach” pierwszą elektroniczną współpracą (prócz działania z Rudimental nad “Rumor Mill”) jest “Rockabye”. Powstało ono przy pomocy Clean Bandit, z gościnnym udziałem Seana Paula. Ta propozycja stała się ogromnym hitem, popychając diametralnie karierę Brytyjki do przodu.
Następnie głos artystki zagościł obok Joey Badassa w “Either Way”, za które produkcyjnie odpowiada Snakehips. Z kolei rok 2018 był istnym wysypem radiowych, elektronicznych propozycji z udziałem Anne-Marie. Od “Let Me Live” Rudimental i Major Lazer, przez największy hit – “Friends” z Marshmello, aż do “Don’t Leave Me Alone” od Davida Guetty. W 2019 wyszło “Fuck, I’m Lonely” z Lauv. Rok później powrót do Rudimental, by nagrać “Come Over”.
Ava Max
Piosenkarka pochodzenia albańsko-amerykańskiego szerokimi garściami czerpie w swojej twórczości z dawnych hitów muzyki elektronicznej i nie tylko. Jej oryginalna twórczość zaliczania jest do dance-popu. Jednak my skupimy się na jej współpracach z producentami EDMu i nie tylko.
Już w 2017 roku twórcy elektroniki nawiązywali współpracę z przyszłą gwiazdą popu. Zaczęło się od Le Youth, którzy zaprosili ją do “Clap Your Hands”. Kilka miesięcy później wyszło “Make Up” wyprodukowane przez Vice, z gościnnym udziałem Jasona Derulo. Rok później głos Albanki na warsztat wziął sam Alan Walker przy okazji “Alone, pt. II”.
To nie koniec przełomowych współprac. 2021 otworzył się z singlem “Sad Boy” od R3haba i Jonasa Blue. Niedawno zaś wszędzie mogliśmy usłyszeć “The Motto” powstałe z Tiësto.
Halsey
Niedawno wyszedł efekt współpracy kombinacji kilku mocnych aliasów. Calvin Harris, Pharell Williams, Justin Timberlake i właśnie Halsey możemy usłyszeć w “Stay With Me”. Jednak co było wcześniej u Ash?
Chyba nie ma osoby na świecie, która nie słyszała “Closer”. Drugi w kolejności wydania największy hit formacji The Chainsmokers, do którego na wokal zaproszono Ash. Sety na festiwalach, radia, topki list streamingowych… To było wszędzie, co potwierdzają cyferki pokazane przy tym tytule w sieci.
Marshmello również zwrócił uwagę Ashley i zaproponował jej współpracę nad kolejnym elektronicznym hitem. Streamingi “Be Kind” liczone są w milionach.
Remiksowo
Warto zwrócić uwagę też na tych, którzy remiksowali twórczość Ashley. Już od pierwszych minut kariery otrzymywała ona interpretacje swojej twórczości od Lost Kings czy Arty’ego.
Następnie na warsztat “Colors” wzięli m.in. Audien czy Sam Feldt. Im dalej w las, tym ciekawiej. R3hab, Wuki, Dillon Francis, Klangkarusell, Calvin Harris, Illenium, Tiesto, Jax Jones czy Axwell… To nie wszystkie aliasy, które miały okazję na nowo przedstawić muzykę od Halsey. Jednak już ta lista robi niesamowite wrażenie.
Kraków Stage
Rosalie.
Pani Hoffman na swoim koncie ma wiele ciekawych współprac z elektronicznymi producentami. Na jej temat rozpisaliśmy się już w tekście o Orange Warsaw Festiwal. Ciekawskich zapraszamy tutaj.
Kinny Zimmer
Już jesteśmy po wydaniu debiutanckiego krążka jednej z nowszych twarzy labelu SBM. W oryginalnej twórczości próżno szukać elektronicznych akcentów. Jednak humorek raperowi dopisuje, a pokazuje to ironicznym wydaniem “WCHJ”. Właśnie ten utwór na warsztat wziął Wixapol. Ich interpretacja tego szczególnego singla grana była już podczas OWFa. Wtedy zapoznaliśmy się z hardowym dropem. Jednak to nie wszystko! Znalazło się też miejsce dla dubstepowych klimatów.
foto: Conor McDonnell