Okrutny atak rosyjskich wojsk na Ukrainę wywołał reakcję wielu podmiotów na całym świecie. Przede wszystkim jest to ogromne wsparcie, zarówno moralne jak i materialne, płynące w stronę szturmowanej Ukrainy. Z drugiej strony to potępianie i zrywanie interesów z Rosją również przez mające ogromne znaczenie na rynku światowym marki. Doprowadza to – a przynajmniej powinno – do rujnowania gospodarki tego kraju. Na obecną sytuację nie pozostała obojętna również branża muzyczna. Giganci rynku muzycznego – Universal Music Group, Sony Music Group, Warner Music Group, Spotify oraz LiveNation zawieszają działania w Rosji.
Stanowcze NIE dla agresji rosyjskiej
Jednym z pierwszych przedsiębiorstw muzycznych sprzeciwiającym się inwazji Rosji na Ukrainę było Live Nation. Firma należąca do największych agencji koncertowych zapowiedziała, że zawiesza swoje interesy i nie będzie promować żadnych wydarzeń w tym kraju.
Universal Music Group, czyli jedno z trzech głównych wydawnictw muzycznych na świecie, podjęło decyzję o wstrzymaniu przedsięwzięć prowadzonych w Rosji i zamknięciu swoich biur na tym terenie. Oznacza to, że rosyjscy artyści nie mogą liczyć na nagrywanie i promowanie swoich utworów we współpracy z Universal Music.
Ze skutkiem natychmiastowym zawieszamy wszelkie operacje w Rosji i zamykamy tam nasze biura. Apelujemy o jak najszybsze zakończenie przemocy na Ukrainie. Przestrzegamy międzynarodowych sankcji i wraz z naszymi pracownikami i artystami współpracujemy z grupami z różnych krajów, aby wspierać akcje humanitarne mające na celu niesienie pilnej pomocy uchodźcom w regionie.
W ślad za Universal Music poszli kolejni najwięksi gracze branży muzycznej – Warner Music oraz Sony Music i wykazały się podobnym postępowaniem.
Warner Music Group zawiesza działalność w Rosji, w tym inwestycje i rozwój projektów, działania promocyjne i marketingowe oraz produkcję wszystkich fizycznych produktów. Będziemy nadal wypełniać nasze uzgodnione zobowiązania wobec naszych ludzi, artystów i autorów piosenek najlepiej jak potrafimy, w miarę rozwoju sytuacji. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie akcji humanitarnych w regionie.
Przedsiębiorstwa zaangażowały się również w pomoc na rzecz działań humanitarnych skierowanych dla uchodźców z Ukrainy. Warner Music oraz Sony Music wsparli między innymi Czerwony Krzyż.
Nie tylko wytwórnie
Swoją działalność na terenie Rosji ograniczył także największy portal streamingowy – Spotify. Co prawda wciąż można używać tam muzyki za pośrednictwem tej aplikacji, ale anulowane zostały wszystkie subskrypcje Premium. Dyrektor finansowy platformy Paul Vogel stwierdził, że ten ruch spowoduje utratę około 1,5 miliona subskrybentów kont premium w pierwszym kwartale 2022 roku. Nie jest to jednak duża strata dla Spotify – rosyjska część działalności stanowi bowiem mniej niż 1% całkowitego przychodu.
Z biznesów na terenie Rosji zrezygnował także LiveNation, największy producent koncertów na świecie.
Live Nation dołącza do świata, stanowczo potępiając inwazję Rosji na Ukrainę. Nie będziemy promować koncertów w Rosji i nie będziemy robić interesów z Rosją. Jesteśmy w trakcie sprawdzania naszych dostawców, abyśmy mogli zaprzestać współpracy z dowolnymi dostawcami z Rosji.
Live Nation joins the world in condemning Russia’s invasion of Ukraine and applauds all the musicians who are using their voices to promote peace. pic.twitter.com/Kgp0TQHxNw
— Live Nation (@LiveNation) March 2, 2022
Wcześniej swoje występy w Rosji odwołało wielu artystów, o czym pisaliśmy już na naszych łamach.