Obserwując agencje Live Nation i Ticketmaster, można odnieść wrażenie, że między wydarzeniami władze firm wolny czas spędzają w sądzie. Prawie 2 lata temu LN pozwał swojego ubezpieczyciela za brak wypłacenia odszkodowania. Miesiąc wcześniej sąd ukarał Ticketmaster grzywną w wysokości 10 milionów dolarów za rzekome włamanie się do systemów konkurencyjnej firmy. Teraz swoje działa przeciwko koncertowemu gigantowi wytoczył amerykański Departament Sprawiedliwości. Punktem zapalnym okazała się sprzedaż biletów na trasę Taylor Swift, choć wszystko wskazuje na to, że władze sprawą interesowały się już wcześniej.
Trasa Taylor Swift przelała czarę goryczy?
Amerykański Departament Sprawiedliwości miał zainteresować się agencją Ticketmaster oraz jej spółką macierzystą Live Nation po zamieszaniu związanym z przedsprzedażą biletów na koncerty Taylor Swift. Eventowy potentat zastopował dystrybucję wejściówek na swojej stronie „ze względu na niezwykle wysokie obciążenie systemów biletowych”. Na to wszystko miała nałożyć się także “oszałamiająca liczba ataków botów oraz niezweryfikowanych fanów”. Zawiedzionych entuzjastów Taylor Swift, jak i samą artystkę takie wytłumaczenie jednak nie przekonuje. W przestrzeni publicznej zaczęły pojawiać się oskarżenia o monopol.
Prowadzone już dochodzenie ma na celu zbadanie, czy Live Nation dopuściła się nadużyć. Fakt, że departament jest już po kilku rozmowach z osobami zaangażowanymi w działanie firmy w ostatnich miesiącach świadczy o tym, że agencje pod lupą władz były jeszcze przed trasą koncertową Eras Tour.
Live Nation zabrało głos w tej sprawie wydając oświadczenie. Jego pełna treść znajduje się pod tym linkiem.
Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy, Live Nation traktuje swoje obowiązki wynikające z prawa antymonopolowego poważnie i nie angażuje się w zachowania, które mogłyby uzasadnić spór antymonopolowy, nie mówiąc już o nakazach, które wymagałyby zmiany podstawowych praktyk biznesowych.
Branża promocji koncertów jest wysoce konkurencyjna, a kierownictwo artysty ma kontrolę nad wyborem zespołu promującego. Popyt na rozrywkę na żywo wciąż rośnie, a liczba promotorów współpracujących z artystami, którzy pomagają im nawiązać kontakt z fanami poprzez występy na żywo, jest większa niż kiedykolwiek. Departament Sprawiedliwości sam dostrzegł konkurencyjną naturę biznesu promocji koncertów w czasie fuzji Live Nation-Ticketmaster. Ta dynamika nie uległa zmianie.
Live Nation
Ticketmaster vs Departament Sprawiedliwości i nie tylko
W sprawę Live Nation zaangażwało się także wielu urzędników i osób publicznych nie będących członkami Departamentu. Prezydent Stanów Zjednoczonych Joe Biden ogłosił chęć rozprawienia się z opłatami śmieciowymi, powszechnymi w internetowych sklepach z biletami. Także reprezentująca Nowy Jork Alexandra Ocasio-Cortez napisała na Twitterze, że “Ticketmaster to monopol, a jego fuzja z Live Nation nigdy nie powinna mieć miejsca”.
Swoje dochodzenia prowadzą także prokuratorzy generalni Północnej Karoliny i Tenneesee. Natomiast w liście do Live Nation swoje obawy wyraziła senator z Minnesoty Amy Klobuchar.
Jak widać, koncertowi giganci wciąż nie mogą zejść ze ścieżki wojennej. Ciekawy jest natomiast fakt, że mimo wspomnianej awarii firmie tylko we wtorek udało się sprzedać 2 mln biletów. Tym samym Ticketmaster pobił rekord sprzedaży biletów w ciągu jednego dnia.