Nie oszukujmy się – zawód muzyka nie należy do najlepiej płatnych. Oczywiście są tacy, którzy pławią się w luksusach. Należy jednak pamiętać, że pieniądze ze sprzedaży muzyki lub z serwisów streamingowych stanowią najmniejszą część ich przychodów i nie mogą równać się ze stawkami koncertowymi lub reklamowymi. Są jednak i tacy, którzy w ogóle nie zarabiają na muzyce. I jak się okazuje, takich osób jest całkiem sporo. 8 miesięcy temu pisaliśmy, że z produkcji muzyki elektronicznej utrzymuje się co piąty twórca. Trudną sytuację szczególnie początkujących muzyków potwierdził ostatnio John Summit, który przyznał, że w ciągu pierwszych 5 lat swojej kariery nie zarobił ani grosza. Problemy wydaje się być na tyle poważny, że aż w ostatnim czasie zajęła się nim Unia Europejska.
Sprawiedliwe wynagrodzenia
Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów (532 do 61) przyjął raport wzywający do bardziej sprawiedliwego podziału przychodów ze streamingu muzyki w UE. Wśród postulatów zawartych w dokumencie znajdziemy między innymi przejrzystość stosowanych algorytmów i widoczność europejskich utworów. Prawodawcy widzą ryzyko manipulacji statystykami dotyczącymi popularności danego utworu. To z kolei może wpłynąć na wysokość wynagrodzenia danych artystów. CULT chce także uregulowania kwestii sztucznej inteligencji poprzez walkę z technologią deepfake i obowiązek oznaczenia utworów powstałych przy pomocy AI.
Niektórzy z pewnością stwierdzą, że sama próba regulacji rynku streamingu to zbyt duża ingerencja w branżę. Jak podaje ZAiKS, “raport powstał pomimo dużego sprzeciwu ze strony platform streamingowych oraz mających silny wpływ na rynek wielkich wytwórni muzycznych, które próbowały wywrzeć presję i osłabić zaprezentowane w dokumencie stanowisko”. Z drugiej strony dobiegają jednak okrzyki radości.
Dobre wieści napływają z Europy wraz z przyjęciem przez Parlament Europejski raportu dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki! Inicjatywy legislacyjne UE są konieczne, aby zapewnić wysokie standardy w Europie w zakresie przejrzystości algorytmów i różnorodności kulturowej.
Ferid Lakhdar – wiceprezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
Maciej Janik, prawnik Stowarzyszenia Artystów ZAiKS podkreślił w swojej wypowiedzi, jak istotne jest uczciwsze podejście streamingowych gigantów do rozliczania się z artystami.
Platformy streamingowe od lat są głównym kanałem konsumpcji muzyki w internecie. Nadszedł najwyższy czas, aby te platformy stały się godnym, uczciwym i zrównoważonym źródłem dochodów dla autorów i kompozytorów, ponieważ to właśnie oni są podstawą całego rynku. Obecnie większość twórców, nawet tych z setkami tysięcy odtworzeń każdego roku, nie otrzymuje wynagrodzenia odpowiadającego nakładowi pracy oraz roli, jaką ich twórczość realnie odgrywa w działalności biznesowej platform. Oznacza to, że podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców. Konieczne jest również wprowadzenie obowiązujących na terenie całej UE przepisów, które zapewnią przejrzystość algorytmów oraz zwiększą widoczność i dostępność europejskiej twórczości na platformach streamingowych. Jako ZAiKS z zadowoleniem przyjęliśmy raport Komisji CULT Parlamentu Europejskiego, nad którego powstaniem pracowaliśmy wspólnie z naszymi partnerami z GESAC oraz polskimi i zagranicznymi europarlamentarzystami.
Maciej Janik – prawnik Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
Do tematu odniosła się także Marta Kosakowska, wokalistka znana jako Marika.
Dzięki wyraźnemu uznaniu przez Parlament Europejski kluczowej roli odgrywanej przez twórczynie i twórców na tym dynamicznie rozwijającym się rynku oraz potrzeby lepszego wynagradzania osiągnięto ważny krok w kierunku bardziej sprawiedliwego, przejrzystego i zrównoważonego ekosystemu streamingu muzyki.
Marta Kosakowska aka Marika – wokalistka i autorka tekstów
To początek
Jak widać, to dopiero początek długiej drogi. Przyjęty przez PE raport to zaledwie szereg rekomendacji. Na dokument mający realną moc prawną trzeba będzie jeszcze poczekać. Tym bardziej, że rozpoczęcie prac legislacyjnych ma poprzedzić badanie Komisji Europejskiej.