Nowy mocny gracz czy wielki scam? Analizujemy K-Pop Stars Festival

W k-popowym internecie głośno jest o K-Pop Stars Festival. Wraz z Zone for K-Pop przeanalizowaliśmy wszystkie blaski i cienie tej inicjatywy.

nastia

Polska scena eventowa ma do zaoferowania naprawdę sporo. Dużo festiwali stara się trafiać do szerokiego grona odbiorców, ale nie brakuje też wydarzeń poświęconych konkretnym gatunkom muzycznym. Dobrym przykładem są chociażby imprezy związane z muzyką elektroniczną, o których informujemy na łamach Shining Beats na bieżąco. Jednak, przez niewypały pokroju Tropical Vibe Festival z 2018 czy UMF Poland z 2012, do nowości na rynku – szczególnie realizowanych przez graczy niemogących pochwalić się dość szerokim portfolio – wielu podchodzi z dystansem.

Z tego typu sytuacją mamy do czynienia w kontekście K-Pop Stars Festival – imprezy, mającej zagospodarować rosnącą popularność południowokoreańskiej sceny muzycznej na rynku europejskim. Organizator na swojej stronie zapowiada wydarzenie sloganem: “Największe gwiazdy k-popu na największej scenie!”. Z założenia ma być to pierwszy polski festiwal k-popowy – nie licząc K-EXPO organizowanego przez Centrum Kultury Koreańskiej w 2017 roku.

nastia

Jednak już od dnia ogłoszenia wielu fanów zaczęło poddawać w wątpliwość autentyczność festiwalu. Zaczynając od pełnej błędnych informacji czy literówek strony internetowej organizatora, braku jakichkolwiek śladów wcześniejszej jego działalności, aż po zbyt często modyfikowaną witrynę festiwalu czy konta na Instagramie, którego obserwacje w większości stanowią konta, co do których autentyczności istnieją pewne wątpliwości – to tylko szczyt góry lodowej problemów związanych z nadchodzącą imprezą. Do tego dochodzą specyficzne zachowania ludzi od PRu względem osób wyrażających wątpliwości. Ale to tylko jedna strona medalu.

nastia

Wraz z Zone for K-Pop postanowiliśmy dogłębnie i bezstronnie prześledzić burzę wokół K-Pop Stars Festival, organizatora imprezy oraz jej partnerów. Ten artykuł pokrótce streści wszystko, co zadziało się wokół wydarzenia od momentu jej ogłoszenia do tego, co wiemy dzisiaj. Oddaliśmy głos zarówno fanom k-popu, jak i organizatorom – a to po to, abyście sami mogli wyrobić swoją opinię.

Falstart

24 sierpnia na grupie facebookowej “Kpopowy Spam” pojawił się post z informacją o festiwalu. Podlinkowane w poście zostały media społecznościowe imprezy – ale linki do nich prowadzące nie działały, zaś strona była wykonana nieprofesjonalnie. Witryna nie posiadała certyfikatu SSL, z którego korzysta obecnie praktycznie każda strona internetowa. Z kolei z powodu braku jej responsywności odczyt na ekranach urządzeń mobilnych był utrudniony.

Członkowie grupy szybko odkryli, kto jest odpowiedzialny za tę imprezę. Promotorem jest Stage Art LTD, o którym więcej dowiecie się w dalszej części tego artykułu.

Po krytyce ze strony społeczności, post informujący o wydarzeniu zniknął z grupy. Jednak promocja imprezy odbywała się dalej, tyle że innymi drogami. Na Instagramie pojawiło się nowe konto firmowane marką K-Pop Stars Festival, z liczbą obserwujących na poziomie 10,8 tysięcy. Wiele z kont znalezionych na liście obserwujących wyglądało podejrzanie. Zdjęcia na ich profilach miały bardzo mało polubień i istnieje ryzyko, że są to boty.

Wraz z rosnącym szumem, na TikToku i Twitterze zaczęło pojawiać się dużo osób zauważających nieścisłości wokół imprezy. W odpowiedzi na negatywny odzew organizator dezaktywuje dotychczas używane konto na Instagramie, a cała sytuacja z biegiem czasu cichnie. Poniżej prezentujemy porównanie starego (omawianego) profilu imprezy, z nowym, obecnie działającym.

nastia

nastia

Temat powraca

Na nowo temat K-Pop Stars Festival pojawia się 22 listopada, wraz z pierwszym ogłoszeniem – formacją SF9. Relacja z grafiką promocyjną została udostępniona na insta stories zespołu. Przy okazji pojawia się nowe konto imprezy na Instagramie, tym razem budujące grono obserwatorów w sposób organiczny.

Odpowiadającym za realizację techniczną wydarzenia podmiotem okazała się być firma World Media, która ma na swoim koncie niemało produkcji koncertów telewizyjnych, ale również polską edycję I Am Hardstyle.

W podobnym czasie ruszyła przedsprzedaż biletów, zaś patronat nad festiwalem objął serwis Best Of Poland. Skoro o biletach – cena najdroższych z nich sięgała zawrotnych 4000 złotych. Aktualnie najdroższe opcje są niedostępne. Organizator tłumaczy to ich wyprzedaniem.

Pytania mają prawo wzbudzać rozbieżności w cenach biletów na przestrzeni czasu. O ile zazwyczaj wejściówki najtańsze są w przedsprzedaży, by z czasem drożeć, w tym wypadku było na odwrót. W tym wypadku poszkodowani mogą się czuć posiadacze biletów VIP zakupionych z momentem ogłoszenia. Jako przykład weźmy opcję VIP C, gdzie w sierpniu cena regularna wynosiła 1500 zł, w październiku – 2000 zł, a obecnie… 1100 zł. Podobnie jest w opcji VIP C, gdzie najpierw cena wynosiła 2000 zł, później – 2500 zł, a obecnie za tego typu wejściówkę należy zapłacić 1400 zł.

cennik na 24 sierpnia 2022
cennik na 25 października 2022
dane z 17 lutego 2023

Aktualne ceny znajdziecie na stronie Going.

Czy prezydent wie o festiwalu?

W międzyczasie na łamach K-Pop Live Polska – konkretnie pod koniec listopada 2022 – pojawił się artykuł (z którego autorem współpracowaliśmy przy tworzeniu tekstu, który właśnie czytacie) na temat tego wydarzenia. Po jego publikacji jedna z czytelniczek zwróciła się do władz Warszawy z zapytaniem, czy organizatorzy posiadają zezwolenie na organizację imprezy masowej na lotnisku Bemowo. Odpowiedź ze strony zastępcy prezydenta miasta była jasna – urząd nie ma żadnej wiedzy o planowanej imprezie. Osoby komentujące temat uznały to za koronny dowód na to, że impreza jest scamem. Tymczasem sprawa wygląda trochę inaczej, bo władze miasta na dany moment nie miały nawet obowiązku wiedzy o imprezie.

nastia

Imprezę masową należy zgłosić do odpowiednich organów najpóźniej na 30 dni przed jego rozpoczęciem. Zazwyczaj tego typu wnioski składane są wcześniej, bo na 60 dni przed – a to po to, aby mieć czas na ewentualne poprawki w razie wątpliwości ze strony miasta. Na ten moment pozostało jeszcze niecałych 5 miesięcy do daty imprezy – tym samym organizatorzy mają jeszcze na dopięcie formalności z władzami stolicy dużo czasu.

Do sprawy w rozmowie z Shining Beats odniosła się Magdalena Gawlik, osoba odpowiadająca za PR imprezy.

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy (Rzecznik prasowy, Wydział Prasowy i Wydział Marketingu) zostały poinformowane klasycznymi pismami zaniesionymi do biura podawczego. A Biuro Turystyki Miasta Stołecznego Warszawy wpisało nas już na listę tegorocznych imprez kulturalnych o potencjalne turystycznym. To samo zrobiliśmy na Bemowie (i do Wójta i do Rzecznika prasowego). Nasza impreza jest komercyjna – to trochę blokuje patronaty czy ogranicza współpracę ale jej całkowicie nie wyłącza.

Urząd Miasta nie płaci za imprezę, nie jest współorganizatorem, jest oczywiście zaproszony, ale w ramach bycia gospodarzem miejscowości (całej Warszawy – bo impreza realizowana jest na terenie gminy Bemowo). Dokumentacja dotycząca imprezy ma swoją drogą prawną, swoje terminy i swoje urzędy co łatwo można sprawdzić w regulaminach, których my jak najbardziej przestrzegamy. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy nigdy nie był przeciwko naszemu festiwalowi bo niby dlaczego miałby być przeciwny. Jest to legalna impreza komercyjna w dodatku o charakterze kulturalnym i żaden sposób kontrowersyjna nie jest. Urzędnicy nie do końca rozumieją w ogóle o co w tym zamieszaniu chodzi.

Obecnie badana jest też sprawa wykorzystania pozyskanej (przez hejterów) korespondencji urzędowej (z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawa) z listopada ubiegłego roku, która dotyczy zapytania „Czy Prezydent Warszawy wie o festiwalu”. List wysłany został w trybie zapytania o udzielenie informacji publicznej do Urzędu, który nie wydaje żadnych zezwoleń na tę imprezę, nie zarządza lotniskiem i nie jest to też Jednostka Samorządowa na terenie, której taka impreza ma się odbyć. W żaden sposób merytorycznie nie ma tu żadnych połączeń oprócz kurtuazyjnego powiadomienia Włodarzy Miasta (co nie stanowi oczywiście żadnego wymogu prawnego i jest uznaniowe, a bez oficjalnego potwierdzania „wiedzy Prezydenta” odbywa się setki imprez w tym mieście). Natomiast na formalne zadanie zapytania w trybie informacji publicznej urzędnicy (bo nie Prezydent) musieli odpowiedzieć. Wysyłka zapytania do niewłaściwego urzędu nie mogła niczego do sprawy wnieść, a odpowiedź mogła być tylko jedna. Od tego czasu po Internecie zaczęła krążyć ta odpowiedź jako koronny dowód na to, że festiwal jest oszustwem „bo Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy nic nie wie o imprezie”. Urząd Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy wykorzystywany jest w ten sposób do szerzenia dezinformacji i wprowadzania ludzi w błąd przez osoby prowadzące od dłuższego czasu zorganizowaną akcję (które nawet nie kryją się z powiązaniami między sobą). W najbliższych dniach urzędnicy będą przyglądać się tej sprawie i określą na ile faktycznie ucierpiał wizerunek Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy. Sprawa została oczywiście przez nas zgłoszona do dwóch Wydziałów Urzędu Miasta i do CERT.

Artystyczne zawirowanie

22 listopada na stronie K-Pop Stars Festival pojawiła się następująca informacja:

Na festiwalu KPOP STARS pojawi się 12 zespołów prosto z Korei, w tym Headliner, którego na pewno nie spodziewacie się w Polsce. Pierwsze planowane zespoły, które zaproszą swoich fanów do uczestnictwa we wspólnej zabawie to SF9, (G)-IDLE, IVE. Obserwujcie ich media społecznościowe! Następne zespoły , które są w ostatnim etapie rozmów to NIMIXX, ITZY, TWICE I STRAY KIDS. Kolejne zespoły już w drodze (…). Czekajcie na kolejne newsy i na naszego Headlinera!

Post organizatora (pisownia oryginalna)

O kolejnych nazwiskach organizator informował również w konwersacji mailowej z jedną z członkiń facebookowej grupy “Kpopowy Spam”. Pracownik Stage Art LTD odpowiedział informacją o tym, że zespołu EXO nie uda się im zabookować, ale – tu cytat – “mają jednak solistów z BTS i z nimi dogrywają tematy”. W tej samej wiadomości do listy znanych artystów dodaje grupę Shinee.

Finalnie lista artystów wylądowała na stronie K-Pop Stars Festival.

Pierwotna zawartość sekcji “Artyści”, źródło: Wayback Machine

Pod wpływem komentarzy podważających autentyczność ogłoszonego lineup’u, w kolejnych dniach usunięto wzmiankę o zespołach z wytwórni muzycznej JYP Entertainment. W komunikacie podkreślono, że reszta muzyków “na pewno się pojawi”.

Zrzut z 23 listopada

Następnie również zniknęła informacja o koncertach formacji (G)I-DLE i IVE.

Stan na 25 listopada

Po serii ogłoszeń, które finalnie zniknęły ze strony, na stronie przeczytać można było komunikat: “nowe informacje już niedługo”. Ukrycie listy artystów mogło mieć związek z treścią maila od CUBE Entertainment (agencja odpowiedzialna za projekt (G)I-DLE) opublikowanego przez jednego z fanów. Zrzut wiadomości, w której agencja zaprzeczała temu, że zespół wystąpi na imprezie, a także przestrzegała przed kupnem biletów, został umieszczony jako komentarz posta z ogłoszeniami na facebook’owej stronie K-Pop Stars Festival. Po tej sytuacji cały wątek – włącznie z groźbami od organizatora – został usunięty.

(G)I-DLE nie pojawią się na festiwalu. Poinformowaliśmy firmę organizującą festiwal, że informacja o obecności (G)I-DLE powinna zostać usunięta. Wobec tego bądź ostrożny i nie kupuj biletu na podstawie niepoprawnych informacji.

24 listopada na Instagramie K-Pop Stars Festival pojawiły się jednoznacznie pozytywne komentarze dodane z nowych kont. Ich autorzy rzucają także kolejnymi nazwiskami, które miałyby pojawić się na festiwalu.

Po szybkim researchu udało się ustalić, że obaj panowie – Leo Mirek Perczyński i Edwin Drewnowski – istnieją i są powiązani z muzyką, choć niekoniecznie k-popową. Na portalu YouTube można znaleźć nagrania z ich twórczością w gatunku disco polo. Na ten moment nie wiadomo, w jaki sposób panowie są powiązani z organizatorem wydarzenia.

Na Facebooku sytuację zawzięcie komentuje Paul Gav, czyli Paweł Gawlik – kontrabasista…

…i partner redaktorki naczelnej serwisu The Best of Poland. Jest to jeden z portali, który objął patronatem medialnym K-Pop Stars Festival. Patronat ten wydaje się nie być przypadkowy – Magdalena Gawlik, oprócz zarządzania portalem, piastuje także stanowisko dyrektora PRu omawianego festiwalu.

Co z tym lineup’em?

W lutym na podstronie “Lineup” zamieszczono informacje na temat programu imprezy. Jednak lista największych gwiazd została zakryta kwadratem z napisem “Specjalny update line up już w najbliższych dniach”.

Wystarczyło jednak pobrać plik i otworzyć go w programie graficznym, by usunąć dodaną “nakładkę”. Tym sposobem można było uzyskać skład artystów w pełnej krasie. Do tego zabiegu nie trzeba być hakerem.

Lineup na dzień 8.02

Po odkryciu pełnego składu przez internautów, lineup zniknął ze strony. Organizatorzy tłumaczą to “naprawą błędów po awarii”. Skupmy się jednak na tym, co pojawiło się w sieci, zanim zostało usunięte.

Nawet osoby niezaznajomione z kulturą K-Popu mogły spotkać się z takimi nazwami jak PSY, Blackpink czy BTS. Tych artystów – jak wynika z ogłoszeń – możemy spodziewać się na K-Pop Stars Festival. Znany szerszej publice z “Gangnam Style” wykonawca ma być gwiazdą festiwalu, którego zobaczymy pierwszego dnia. Sobotni wieczór przejmą członkinie Blackpink. O tym, jak wysoki jest to pułap, niech świadczy fakt, iż są to headlinerki tegorocznej edycji festiwalu Coachella. Slot przed nimi, podpisany “Spełniając Marzenia”, zajmują… członkowie BTS. Za zamknięcie ostatniego dnia mają natomiast odpowiadać Stray Kids. Formacja ta jest headlinerem nadchodzącej edycji Lolapalooza Paris.

Na papierze wygląda to obiecująco. W tym miejscu należy zadać sobie jednak bardzo ważne pytanie. Czy polski organizator, będący de facto debiutantem na scenie jest w stanie bez pomocy sponsorów (o których istnieniu na ten moment nie wiadomo nic) zapewnić budżet, który pokryje takie gwiazdy?

Na uwadze trzeba też mieć oświadczenia SM Entertainment i HYBE, które ostrzegają o używaniu wizerunków ich artystów przez budzące wątpliwości wydarzenia. Więcej informacji znajdziecie na stronach Soompi i Yahoo!.

Strategia działania

Wiarygodności imprezie mogą dodawać posty z ogłoszeniami. Grafiki promocyjne były publikowane na mediach społecznościowych niektórych ogłoszonych artystów. Niektórzy z nich nagrali nawet filmiki zapowiadające występ podczas K-Pop Stars Festival.

I tutaj punkt dla organizatorów. Z drugiej strony – w komentarzach fani k-popu sami zwracają uwagę, że mimo bezpośredniego angażu artystów w promocję warto uważać na nowe inicjatywy. Historia festiwali pamięta wszak przypadki, które pomimo informacji płynących z social mediów artystów, finalnie były scamem.

Przykładem takich wydarzeń są K-Festival oraz Novum, który miały odbyć się na terenie Niemiec – odpowiednio w 2014 i 2019 roku. Bilety na pierwszą imprezę sprzedawane były poprzez Eventim, jedną z czołowych bileterii w naszej części globu. Oba wydarzenia łączyła przekonywująca kampania promocyjna, a finalnie na kilkanaście dni przed je odwołano. Nabywcy wejściówek nie otrzymali zwrotów pieniędzy do dnia dzisiejszego. O niewypałach informował portal UnitedKpop oraz Koreaboo na Tumblrze.

I o ile sytuacja z Niemiec nie świadczy w żaden sposób o polskiej imprezie, o tyle wątpliwości wśród fanów k-popu w stosunku do omawianego w tym artykule wydarzenia mogły tylko urosnąć.

(Nie)ogłoszone ogłoszenie

Na Instagramie jednego z podmiotów odpowiedzialnych za tworzenie imprezy przedwcześnie umieszczono grafiki promocyjne, ujawniające następnych artystów. 20 grudnia agencja World Media ujawniła booking grupy SHINee.

Do tej pory na mediach społecznościowych K-Pop Stars Festival brakuje informacji o występie formacji. O kwestie rozbieżności informacji zapytaliśmy w mailu skierowanym do reprezentacji wydarzenia.

Czekamy, aż zespół Shinee ogłosi zapowiedź w swoich mediach społecznościowych. Rozmowy z ich Agencją zakończyły się pozytywnie (co więcej zaproponowano nam kolejny zespół z portfolio jakim dysponują). Harmonogramy zapowiedzi zespołów są niestety płynne i nie mamy tu specjalnie wpływu na terminy, ale po zakończeniu rozmów i podsumowaniu ustaleń zarówno my jak i nasi podwykonawcy i współpracownicy dostajemy z wyprzedzeniem materiały dotyczące poszczególnych zespołów. Czekamy również na zapowiedź SHINee w ich mediach społecznościowych co wszystkich uspokoi.

Odpowiedź przedstawicieli K-Pop Stars Festival

“In the booking”

Notorycznym i zastanawiającym działaniem w przypadku K-Pop Stars Festival jest ogłaszanie artystów z dopiskiem “in booking”.

https://twitter.com/VRsucrette/status/1615724984407654401

Jak przeczytaliśmy na stronie imprezy, słowa te należy interpretować w następujący sposób:

Zespoły są w trakcie rezerwacji i ustawiania ogłoszeń na swoich some [social mediach] w porozumieniu z koreańskim promotorem (firma planująca trasy) festiwalu K-Pop Stars w Polsce. Daty występów są ustalone, ogłoszenia będą się odbywać zgodnie z harmonogramem agencji.

Co prawda rynek azjatyckiej muzyki w wielu kwestiach różni się od reszty sceny, jednak tego typu wybieg praktycznie nie występuje w strategiach marketingowych innych festiwali. Wszelkie ogłoszenia artystów na innych imprezach następują w momencie ustalonym z managementami, zaś wybieganie przed szereg zazwyczaj wiąże się z karami, przykładowo finansowymi. Warto jednak pamiętać o tym, że wszystko zależy od zapisów w kontraktach na linii booker – management artysty i możliwym jest scenariusz, w którym tego typu “przedogłoszenie” dzieje się za obopólną zgodą.

O definicję “in booking” również zapytaliśmy się w mailu skierowanym do osób tworzących K-Pop Stars Festival.

Zgodnie z ustaleniami z naszym Promotorem w Korei (ze względu na konkurencję i specyfikę tego rynku wolimy nie ujawniać jego nazwy na tym etapie) wszystkie Agencje Muzyczne w Korei wyraziły zgodę na opublikowanie line up z ich składem. Obecnie dopisywanie są jeszcze 4 zespoły i 3 solistów.

Oznaczenie „in booking” znalazło się tu na prośbę Promotora i wskazuje na czas, który ma Promotor wraz z Agencjami na umieszczenie zapowiedzi na swoich mediach społecznościowych.

Nie oznacza to, że zespół jest niedostępny lub prowadzimy rozmowy wstępne, wprost przeciwnie jest to okres od ustaleń daty występu i riderów do czasu aż zespół ogłosi swój występ w Social Mediach, a następnie nagra zapowiedź video.

Ze względu na fakt, że jest to pierwszy taki festiwal w Polsce, oraz zróżnicowanie Artystów jakich proponujemy, trwa to dłużej niż pierwotnie zakładaliśmy. Nie mamy wpływu na harmonogramy Agencji. Sprawę pilotuje nasz Promotor, a my nie mamy podstaw, żeby okazać mu jakikolwiek brak zaufania czy nie wierzyć w jego profesjonalizm.

Odpowiedź przedstawicielki K-Pop Stars Festival (Pani Magdaleny Gawlik)

Mapa festiwalu

Prócz strony internetowej organizatora (o czym później), materiały marketingowe samego festiwalu także nie zdołały zbudować zaufania wśród grupy docelowej. Równolegle funkcjonują dwie mapy terenu imprezy. Co więcej, w styczniu na Twitterze jedna z fanek k-popu porównała sugerowany układ stref do tego, co wcześniej mogła doświadczyć podczas występu Maty. @linosleftpocket negatywnie oceniła przedstawione plany.

Na początku lutego na stronie pojawiła się kolejna wersja mapy imprezy. Brakuje w niej informacji dotyczących planowanego pola namiotowego.

O te nieścisłości także postanowiliśmy zapytać włodarzy K-Pop Stars Festival.

Strefa Han River oraz towarzysząca jej ikona na mapie symbolizuje pole namiotowe. Jak będzie wyglądał wstęp i możliwość noclegu na terenie festiwalu? Czy będzie on odbywał się za dodatkową opłatą (np.: poprzez dokupienie odpowiedniego pakietu/biletu)? Kiedy otrzymamy więcej informacji, bądź regulamin związany z campingiem?

Strefa namiotowa jest cały czas kwestia sporną, ze względu na duże zmiany organizacyjne na Lotnisku Bemowo. Zdecydowaliśmy się przeprowadzić ankietę jakim zainteresowaniem cieszyła by się ta inicjatywa i podejmiemy ostateczną decyzję co do jej uruchomienia. Oczywiście nie będziemy z tym zwlekać, tak by wszyscy mogli spokojnie zorganizować swój przyjazd. Zdecydowanie więcej zapytań mamy o hotele, dlatego pozyskaliśmy partnerów, którzy profesjonalnie zajmują się zapewnieniem bazy hotelowej i zrobią to dla nas w atrakcyjnych cenach dla uczestników Festiwalu.

Odpowiedź przedstawicielki K-Pop Stars Festival (Pani Magdaleny Gawlik)

Jak będzie wyglądać poruszanie się pomiędzy strefami? Przy obecnym prezentowanym przez Państwa układzie przedostanie się do – przykładowo – strefy gastronomicznej może być utrudnione. Jesteśmy ciekawi, jak Państwo chcą rozwiązać ten problem.

Korytarze logistyczne podzielone są na dwie części.

Pierwszy, to korytarz wejściowy i przejście przez Miasteczko, drugi to korytarz przejścia przez strefy 3 i 2 ( Itawewon, Inchaeon)

Wejście na obiekt odbywać się będzie przez kilkanaście śluz wejściowych (podzielonych wg stref) ze względu na bezpieczeństwo i ograniczenia związane z uczestnictwem.  (…)

W miasteczku można poruszać się bez problemu wyznaczonymi ścieżkami. Dostanie są strefy K-FOOD z pokazami gotowania, strefa K- Beauty z pokazami makijażu, strefa K- KNOWLEDGE z nauka języka koreańskiego, strefa K-GAMES z karaoke i animacjami dla dzieci, oraz strefa Fana, gdzie będzie mnóstwo niespodzianek nie powinno nastręczać kłopotu.

Przejście do strefy Hongdae będzie odbywało sie przez dwie dodatkowe bramki: pierwsza między Itaewon a Inchaeon, a druga miedzy Inchaeon a Hongdae.

Każdy uczestnik dostanie na rękę opaskę, ale będzie zobligowany też do posiadania biletu. 

Strefy będą odgrodzone. 

Na każdej strefie będzie dostęp do toalet, strefy relaxu, zaś w każdej strefie zapewnimy dostęp posiłków typu street food i wody, oraz napojów płatnych

Ostatnia strefa jest strefą otwartą, przeznaczoną dla rodzin z dziećmi, gdyż dzieci do lat 7 wchodzą gratis.

Dla maluchów tez przewidujemy atrakcje dostosowane do ich wieku.

Odpowiedź przedstawicielki K-Pop Stars Festival (Pani Magdaleny Gawlik)

Czy któraś z zamieszczonych grafik przedstawia finalny układ terenu? Czy do dnia wydarzenia możemy spodziewać się jej aktualizacji?

Obecnie po ataku na stronę, jak również nieustannych atakach hakerskich, zmieniamy wygląd niektórych podstron. Dużo materiału utraciliśmy. Posiadamy nową mapę festiwalu. Na pewno będą sie pojawiać aktualizacje, gdyż jesteśmy  trakcie domykania umów z naszymi kolejnymi partnerami w tym z dużą stacją muzyczną.

Układ główny pozostanie taki sam, zaś na pewno pojawią się dodatkowe atrakcje.

Odpowiedź przedstawicielki K-Pop Stars Festival (Pani Magdaleny Gawlik)

Problemy ze stroną

Na stronie internetowej K-Pop Stars Festival występuje wiele komunikatów sugerujących wcześniejszą awarię strony…

… bądź działanie ze stron osób trzecich (stan na 8 lutego).

Informujemy, że przez ostatnie dni mieliśmy awarię strony i duże problemy nie tylko ze stroną, sprawa została zgłoszona do CERT oraz innych organów. Awaria nie była przypadkowa. Do odpowiednich organów zostały zgłoszone też wszystkie osoby, które w jawny sposób próbują niszczyć dobre imię festiwalu narażająć się tym samym nie tylko na tryb postępowań karnych, ale także odszkodowawczych. Bedziemy z tym walczyć przy współpracy i wsparciu naszych przyjaciół z Korei Południowej.

źródło: kpopfestival.pl

Na samej stronie uruchomiono natomiast zabezpieczenia utrudniające kopiowanie zawartości witryny.

Do ataków odniosła się również Magdalena Gawlik, szefowa PRu festiwalu. Wątek ten wielokrotnie wtrącono w mailu z odpowiedzią na nasze pytania K-Pop Stars Festival.

Zastrzegamy sobie, że Ochrona może nie wpuścić osób uznawanych za niebezpieczne, lub szkodliwe dla uczestników, festiwalu, czy Artystów. Odnotowujemy nasilone działania hejterskie i różne formy cyberataków. Są one zgłaszane do CERT i odpowiednich instytucji. Każda osoba, która hejtuje nas i oczernia w Internecie doskonale wie co robi i wie, że takie działania są zakazane prawnie- ale nie przeszkadza im to w dalszym łamaniu prawa. Niekiedy ataki te są kierowane w nas przez te same osoby, które robią to niemal zawodowo. Nie wiemy kto i jakie przekonania stoją za takimi osobami ale zarówno CERT jak i CBZP są zdania, że nie można przewidzieć do czego tacy ludzie mogą być zdolni w trakcie imprezy. Jesteśmy więc zmuszeni do opracowania listy takich osób by uniknąć każdego niepotrzebnego ryzyka. Festiwal jest imprezą komercyjną i ubezpieczoną. Musimy przestrzegać procedur bezpieczeństwa, a do obowiązku zabezpieczenia imprezy przed osobami potencjalnie niebezpiecznymi czy mogącymi zakłócić przebieg imprezy skłaniają nas kontrakty z ubezpieczycielem, zaakceptowane przez nas zasady ochrony, Artystów i przestrzegać zasad obiektu. Jeśli osoba z takiej listy kupiła bilet, lub kupi, to przy wejściu natychmiast zostaną zwrócone jej pieniądze i niestety nie zostanie wpuszczona.

Wypowiedź przedstawicielki K-Pop Stars Festival (Pani Magdaleny Gawlik)

Nietypowe oświadczenia

To nie koniec – na stronie pojawiło się również kuriozalne oświadczenie, będące z naszej perspektywy de facto groźbą pociągnięcia osób odnoszących się w sposób inny niż jednoznacznie pozytywny do treści dotyczących imprezy do odpowiedzialności karnej.

Informacja pojawiła się już po wysłaniu przez nas maila z pytaniami do organizatorów, a także po ujawnieniu przez internautów sposobu na odczytanie “ukrytych” ogłoszeń. Łatwo można to zweryfikować za pomocą narzędzia Wayback Machine, gdzie można znaleźć kopię strony kpopfestival.pl z 2 lutego – czyli dnia, w którym podjęliśmy próbę kontaktu z organizatorami. Wówczas powyższego dopisku nie było. Istnieje więc prawdopodobieństwo, że wybieg ten ma na celu zastraszenie potencjalnie nieświadomych swoich praw internautów tak, aby nie podejmowali tematu festiwalu w sposób inny niż bezkrytyczny.

Absurdu całej sytuacji dodaje obecność na stronie imprezy zakładki… “Press pack”, w której zazwyczaj znajdują się materiały udostępniane mediom, takie jak notki prasowe. W tym wypadku do pobrania dostępne są regulamin procesu udzielania akredytacji oraz logo wydarzenia. Jak więc nietrudno się domyślić, użycie zarówno tych, jak i innych planowanych na przyszłość publikacji (w tym, na przykład, notek prasowych) może być przedmiotem ewentualnego pozwu.

Pozwu, notabene, bezzasadnego – bowiem w rzeczonej Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych znajduje się jeszcze jeden zapis, znany jako prawo cytatu. Brzmi on następująco:

Art. 29. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów oraz rozpowszechnione utwory plastyczne, utwory fotograficzne lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym celami cytatu, takimi jak wyjaśnianie, polemika, analiza krytyczna lub naukowa, nauczanie lub prawami gatunku twórczości.

Treści ze strony kpopfestival.pl znalazły się w tym artykule – a także w innych publikacjach dotyczących wydarzenia – właśnie na podstawie tego zapisu. Dyskusja w internecie oraz artykuł, który właśnie czytacie, wyczerpują znamiona analizy krytycznej.

Kontrowersje wzbudziło także samo logo imprezy. Jedna z internautek odkryła, że zostało ono wykonane przy pomocy materiałów dostępnych do pobrania za darmo w bazie Freepik.

Nie byłoby w tym nic wartego wspomnienia w tym artykule, gdyby nie fakt, że Freepik zabrania używania swoich zasobów jako elementów logo komercyjnego podmiotu.

Źródło: Grafmag

Not so social media

Według oświadczenia z 25 listopada 2022, za strategię marketingową imprezy odpowiada grupa Media Core. Dane odczytane w programie Adobe Acrobat ukazują, że dokument został zapisany 26.11.2022 r.

Data zapisania pliku jest kluczowa. Później (nie jesteśmy w stanie przybliżyć dokładnej daty) dokument został podmieniony, a nowa wersja nie zawierała już akapitu o nawiązanej współpracy. Aktualnie widniejące oświadczenie CEO pozbawione jest wspomnienia o Grupie Media Core. Sama firma nie publikowała informacji o współpracy z K-Pop Stars Festival.

Komunikacja organizatorów poprzez media społecznościowe mocno różni się od tego, co możemy zobaczyć na kontach innych promotorów z ustaloną już renomą. Szczególną uwagę zwracają komentarze, które zdają się być napisane przez osobę alergicznie reagującą na jakąkolwiek krytykę wobec imprezy. Notorycznie blokowane są profile osób, które nie oceniają imprezy w sposób jednoznacznie pozytywny, zaś przejawy krytyki uznawane są za, tu cytat, “propagandę nieróżniącą się wcale od komuny”.

Do tego, komentujący sprawę użytkownicy Twittera podejrzewają organizatorów o wykupienie komentarzy pod postami na oficjalnym Instagramie w celu zbudowania wrażenia dużego zainteresowania wydarzeniem.

https://twitter.com/VRsucrette/status/1615443992602374144

Budzące wątpliwości co do ich autentyczności konta pozytywnie wypowiadające się o imprezie ciągle pojawiają się w sekcji komentarzy. Bardzo aktywne jest także konto @sniperkpop na Instagramie, Twitterze i Tiktoku. Screeny komentarzy pochodzą od @VRsucrette na Twitterze.

Organizatorzy nie kończą swojej walki z krytyką na blokowaniu i dyskredytowaniu. Osoby zauważające błędy w realizacji wydarzenia otrzymywały także prywatne wiadomości wysłane z oficjalnego konta imprezy z groźbami pociągnięcia do odpowiedzialności karnej.

Do zarzutów zauważanych przez internautów należą między innymi brak regulaminowego zapisu o zasadach zwrotów biletu w przypadku anulowania imprezy. Na początku kwestia była rozwiązana następująco:

§ 6 Odwołane Wydarzenia i zwroty

1. Zwroty Biletów możliwe są jedynie w przypadku gdy Organizator poinformuje o tym oficjalnie na stronie

O ile na dowolność zwrotów nie pozwala wielu promotorów, o tyle tutaj zabrakło informacji o tym, co się stanie w sytuacji, gdyby hipotetycznie festiwal nie doszedł do skutku. Pozostawianie w przestrzeni publicznej niedopowiedzenia tego typu naturalnie powoduje wątpliwości wobec inicjatywy wśród grupy docelowej.

Ostatecznie stosowny zapis pojawił się w regulaminie i prezentuje się następująco:

§ 6 Odwołane Wydarzenia i zwroty

1. Zwrot lub wymiana Biletów jest możliwa jedynie w przypadku odwołania Wydarzenia, istotnej zmiany miejsca lub terminu Wydarzenia. W takim przypadku Organizator każdorazowo informuje o możliwości i terminach zwrotu Biletów. Zwrot lub wymiana Biletów związana z odwołaniem lub zmiana jest możliwa tylko do czasu rozpoczęcia Imprezy. Po rozpoczęciu Wydarzenia możliwe jest jedynie wszczęcie procedury reklamacyjnej, niezależnie od tego, czy bilet wstępu został wykorzystany.

Na TikToku także analizowano szum wokół K-Pop Stars Festival. Jako przykład podajemy jedną z twórczyń, której video zostało usunięte za rzekome “naruszenie zasad społeczności”.

https://twitter.com/time_for_julie/status/1616443035453358080

Twórcy odnoszący się w kontekście festiwalu w sposób inny niż jednoznacznie pozytywny, otrzymywali później od organizatorów wezwania do usunięcia krytycznych treści oraz zamieszczenia przeprosin.

https://twitter.com/VRsucrette/status/1617933483023953922

Sama zamieszana umieściła dwa TikToki o tej sytuacji. Kimiko planuje też wypuścić dłuższy materiał na YouTube omawiający sprawę.

https://www.tiktok.com/@kimikohime/video/7190767647863082246

Jak wynika z komentarzy samej zainteresowanej na grupie “Kpopowy Spam”, organizatorzy festiwalu mieli odezwać się do niej z propozycją współpracy. Gdy ta zaczęła zadawać pytania, osoba oddelegowana do kontaktu z nią miała wysłać obraźliwego maila.

Cześć, moja prawniczka dotarła dzisiaj do kilku innych, dość istotnych informacji na temat zaangażowanych spółek i nie tylko. Dodatkowo jako influencerka byłam w kontakcie z wymienioną w poście Gawlik i mogę Wam zdradzić na ten moment, że dostałam od niej maila obrażającego mój wygląd zewnętrzny oraz podważającego moje kompetencje zawodowe, na których podstawie zadałam konkretne pytania, gdy napisała do mnie maila o współpracę przy promocji festiwalu.

W najbliższych dniach nagram filmik z tymi informacjami, jednak misi go najpierw sprawdzić moja prawniczka, żebym nie dostała pozwu.

Kimiko na grupie Kpopowy Spam

Komentarz pojawił się 24 stycznia. Jak dotąd, zapowiadany film nie pojawił się w sieci, zaś sama twórczyni unika tematu.

Osoby krytycznie wypowiadające się o imprezie mogły też liczyć się z próbą publicznego postawienia w złym świetle. Jako przykład – jedna z twórczyń została sparodiowana przez wcześniej już wspomniane przez nas konto @sniperkpop.

Nie brakuje podejrzeń, że za kontem @sniperkpop stoi ktoś z otoczenia organizatorów. Styl pisania niektórych komentarzy z tego konta może wszak przypominać styl pisania komentarzy z konta K-Pop Stars Festival. W tym momencie opieramy się jednak tylko na subiektywnych odczuciach, tym samym nie da się jednoznacznie potwierdzić tej tezy.

Kto to promował i promuje

Prócz promocji imprezy na The Best of Poland, do pomocy zapraszano różne instytucje związane z Azją. Pierwszym partnerem widniejącym na materiałach promocyjnych było “Stowarzyszenie Koreańczyków w Polsce”, które zaprzeczyło temu faktowi. Co więcej, instytucja ta nie kojarzyła samej marki festiwalu. Na ten moment informacje dotyczące tego patronatu nie widnieją na stronie internetowej imprezy.

Źródło: Wayback Machine

Uwolniony slot zapełniono kolejną organizacją. Tym razem padło na “EurAsian Asssociation Together for the Better Future”. Jedyną informacją, jaką można znaleźć o tej inicjatywie jest jej strona. Jej witryna została stworzona na darmowej platformie Wix, o czym informują nieukryte banery. Domena instytucji została wykupiona w maju 2022 roku. Co do założyciela – udało nam się ustalić, że taki człowiek faktycznie istnieje. Był on częścią OKTA (World Federation of Overseas Korean Traders Associations), a jego konto na Twitterze jest nieaktywne od 2012 roku.

Pod koniec stycznia partnerem medialnym imprezy została Wirtualna Polska. W związku z tym na portalu została zamieszczona pod tym linkiem, a K-Pop Stars Festival poinformowało o nowej współpracy na swoich mediach społecznościowych.

Ponad tydzień przed tym wydarzeniem, o swoim stosunku co do imprezy na swoim TikToku wypowiedziała się @kimikohime. Pod jednym z wideo na jej profilu można znaleźć komentarz od profilu Vibez.pl. Osoba go pisząca nie ukrywa wątpliwości związanych z nadchodzącym festiwalem. Warto wspomnieć, że ten portal wchodzi w portfolio grupy Wirtualna Polska. Patronat o tyle był zaskakujący, że jeszcze w listopadzie 2022 roku na łamach Vibez pojawił się artykuł dotyczący wątpliwości wokół eventu.

Po kilku dniach od publikacji, artykuł na Wirtualnej Polsce stał się niedostępny. Przejście do niego przez stary link przekierowuje do strony gwiazdy.wp.pl. Organizator imprezy zapytany o tą sytuację sugeruje usunięcie wpisu przez, tu cytat, “niezidentyfikowaną grupę zewnętrzną”.

Czyżby kolejny atak hakerski? Prawda okazuje się być jednak zupełnie inna – portal Vibez w odpowiedzi na wiadomość prywatną jednej z użytkowniczek Twittera (@VRsucrette) zaprzeczył trwaniu współpracy WP z K-Pop Stars Festival.

Jednocześnie ze strony K-Pop Stars Festival w sekcji “Partnerzy festiwalu” nie widnieje już logo Wirtualnej Polski, co przeczy tezie o zewnętrznym wpływie na usunięcie artykułu.

O sprawę partnerstwa z Wirtualną Polską (w momencie, gdy informacja ta widniała na stronie wydarzenia) spytaliśmy się w wiadomości skierowanej do organizatorów festiwalu.

Nie chcemy wypowiadać się na temat polityki prowadzonej przez Wirtualną Polskę, ani też na temat kontrowersyjnego zachowania dziennikarza Vibez.

Vibez to dosyć specyficzna redakcja. Jak informował Zarząd WP jest to forma projektu eksperymentalnego, powstałego między innymi dzięki dotacji firmy Google. Redakcja związana z tak ważnym portalem jak Wirtualna Polska nie powinna obierać jednoznacznie negatywnego stanowiska w stosunku do nikogo, w oparciu o niesprawdzone dane lub brak danych i komentować pod własną marką. Szczególnie kiedy komentuje się film, który dotyczy między innymi stalkigu i oszczerstw. Po opublikowanego pierwszego bardzo niekorzystnego materiału dwukrotnie zgłaszaliśmy się do Vibez (do autora tego artykułu) z prośbą o sprostowania solidnych nieścisłości w tekście. Co przysługuje nam chociażby dzięki Prawu Prasowemu. Chcieliśmy także przekazać nasz punkt widzenia tak by zachować obiektywizm, bo przecież o to powinno chodzić, ale nikt na żadne pismo nie zareagował. Artykuł został zmieniony i uaktualniony dopiero ostatnio po wysłaniu kolejnego pisma sugerującego, że sprawa może skończyć się w sądzie. Oczywiście i tym razem nikt z nami nie rozmawiał, a artykuł został uzupełniony znowu informacjami „z Internetu”. 

Nie mamy zamiaru w żadnej formie wpływać na dziennikarzy (ani teraz ani w przyszłości) poprzez patronaty, znajomości czy partnerów, gdyż uważamy, że zawód dziennikarza jest zawodem zaufania publicznego, który powinien być wykonywany w sposób rzetelny i odpowiedzialny. Dziennikarz powinien w sposób obiektywny przedstawiać wszystkie aspekty sprawy. Docierać do źródeł, a nie stawiać z góry niekorzystną i tezę i próbować ją potem udowadniać opierając się na opowieściach z Internetu. Jeżeli chodzi o nas to chcemy tylko móc przedstawić swoją wersję, a resztę będziemy mogli udowodnić jedynie przez bezpośrednie działanie.

Odpowiedź przedstawicielki K-Pop Stars Festival (Pani Magdaleny Gawlik)

Machina promocyjna objęła także telewizję. 8 stycznia w programie “Panorama” na antenie TVP2 ukazał się około dwuminutowy reportaż Dominiki Mateńko o tematyce k-popu. Materiał zawierał wypowiedzi TikTokerki Aleksandry Degórskiej (znanej jako @stara_kpopiara) i Nikoli Mimiec. W ciągu kilkudziesięciu sekund przybliżono początki K-Popu oraz fenomen grupy BTS. Na sam koniec publikacji wspominano o tym, że “latem w Warszawie planowany jest największy festiwal k-popowy w Europie Środkowowschodniej”. Zabrakło konkretów – czyli informacji o nazwie imprezy, jej dokładnej dacie czy o lineup’ie.

Niemalże natychmiast na profilu K-Pop Stars Festival pojawiła się notka prasowa. Post informował o tym, że reportaż był tylko “materiałem wprowadzającym” do “pełnej prezentacji K-Pop Stars Festival”, a konto ich partnera miała zalać fala pytań o festiwal i współpracę.

Wiadomości te miały dotrzeć na profil portalu The Best of Poland na Instagramie. @portalpoland powstało 7 stycznia 2023 roku. Konto ma zaledwie kilkudziesięciu obserwujących, a większość postów dotyczy K-Pop Stars Festival.

Prócz działania z influencerami, organizator wystosował informację prasową, która została wysłana do Polskiej Agencji Prasowej i opublikowana w ich MediaRoomie. Większość wymienionych artystów (na moment pisania tej części artykułu – styczeń 2023) w notatce nie zostało jeszcze ogłoszonych.

Kto za tym stoi?

Wątpliwości odnośnie autentyczności K-Pop Stars Festival wzięły sie także ze struktury organizacyjnej wydarzenia. I tu historia rozpoczyna się w ubiegłoroczne wakacje. 17 lipca na facebook’owej stronie Fajne Rzeczy ukazał się bowiem post, w którym autor oskarża serwis Going. o sprzedawanie biletów na “scam” – Love System Festival.

Co ma to wspólnego z imprezą K-Popową, którą omawiamy? Love System Festival to pierwsze ogłoszone wydarzenie brytyjskiego promotora Stage Art LTD, który odpowiada także za K-Pop Stars Festival. Pierwsze wieści o nowym festiwalu w tym czasie już widniały na stronie stageart.uk. Zdjęcia, które reklamowały wydarzenie, były wykonane podczas Weekendu Koreańskiego na warszawskich Targach Śniadaniowych. Stage Art LTD nie jest powiązane z tą inicjatywą.

Po publikacji wpisu przez fanpage “Fajne Rzeczy”, z sieci zaczęły stopniowo znikać wszystkie informacje na temat Love System. Tak samo, sekcja poświęcona K-Pop Stars Festival została usunięta. Jeśli chodzi o rapowy festiwal od Stage Art LTD – na dzień dzisiejszy wydarzenie “z przyczyn od niego niezależnych” jest przeniesione na 2023 rok. Mówi to znajdujące się na stronie organizatora oświadczenie, zamieszczone z datą 24 lipca.

Całą sprawę Love System Festival prześledziła redakcja newonce. Po więcej informacji związanych z tą inicjatywą zapraszamy do opublikowanego bezpłatnie artykułu na ich stronie.

Zarejestrowana w sierpniu 2021 roku agencja Stage Art LTD posiada swoją stronę internetową. Ma ona za zadanie między innymi przedstawić historię firmy, realizacje oraz podmioty, z którymi współpracuje. Jednak już na pierwszy rzut oka widać brak zachowanej staranności przy jej tworzeniu. Stageart.uk nie posiada certyfikatu bezpieczeństwa, używa nieswoich zdjęć (najczęściej pochodzą one z darmowych stocków), jest pełne literówek i błędów.

Jako przykład – zdjęcie znalezione w galerii strony stageart.uk…

…znalezione także w stocku Unsplash.

Od miesięcy na witrynie widnieje błędny zapis słowa “Artists” przy przycisku w menu. Poza tym, organizator chwali się realizacjami wydarzeń, używając ogólników – nie podając przy tym nazw konkretnych imprez, za które jest odpowiedzialny. Informacji dotyczących dotychczasowych dokonań tej agencji także nie udało się nam znaleźć w innych źródłach.

Po przeniesieniu się do sekcji “Artists”… przepraszamy – “Arstist”, zamiast listy artystów, którzy współpracują z Stage Art LTD, otrzymujemy trzy kolumny opisujące kilka gatunków muzycznych. Nagłówki sekcji: K-pop, Rap i Hip-hop oraz zbiorowo: Pop, rock, R&B oraz muzyki alternatywnej odpowiadają wydarzeniom, które Stage Art LTD ma tworzyć. Odpowiednio chodzi o K-Pop Stars Festival oraz Love System Festival.

Do wcześniej wymienionych nagłówków doszła sekcja o “Techno Music”. Sugerując się wcześniejszymi działaniami promotora, może to wskazywać na chęć organizacji imprezy elektronicznej. Jednak profesjonalizm podejścia do tej sceny rozwiewa widniejący na stronie opis. Podczas jego czytania ma się wrażenie, że jest wygenerowany przez AI, bądź został napisany przez osobę niezbyt zaznajomioną z tą sceną.

Koncerty na żywo zapewniają niesamowite doznania. Koncerty elektro lub techno zazwyczaj charakteryzują niesamowita oprawa wizualna. Muzyka elektroniczna przyciąga dużą ilośc ludzi i pule biletów na występy najbardziej popularnych artystów są bardzo ograniczone. Z tego powodu kupno biletów może być bardzo trudne. Niemniej jednak, warto jest je zdobyć, ponieważ koncerty techno lub elektro pozostaną na zawsze w pamięci.
Na niektórych wydarzeniach tego typu, nowe piosenki bądź nawet całe albumy mają swoją premierę. Często również występują różne rodzaje gadżetów dla widzów. Podczas koncertu, warto zakupić ubrania lub inne rzeczy powiązane z twoim ulubionym artystą. Jeśli chodzi o muzykę elektro i techno – podczas koncertów możesz także spodziewać się remiksów istniejących piosenek. Bardzo często wykonawcy przygotowują wspomniane elementy jako dodatek do swoich występów.
(…)

Fragment tłumaczenia opisu sekcji “Techno” pochodzącej ze strony stageart.uk

W materiałach prasowych Stage Art LTD znaleźć można oświadczenie, że firma współpracuje z polskim Stage Art II Sp. z o. o. Druga z wymienionych instytucji od 1999 roku związana jest z produkcją wydarzeń. W swoim portfolio ma realizacje dla największych stacji telewizyjnych w naszym kraju (TVN, TVP), w tym takie wydarzenia jak: Sylwester 2019/2020 w Warszawie i Wodecki Twist Festiwal.

Polska firma kilkukrotnie zaprzeczyła aktualnym powiązaniom z brytyjską spółką o podobnej nazwie.

Brak wspólnych działań między polską, a brytyjską firmą również potwierdzono nam drogą mailową.

Na stronie festiwalu K-Pop Stars 26 listopada organizator opublikował oświadczenie, w którym zaprzeczono wspólnym działaniom z polskim podmiotem.

Nie przeszkadza to jednak Stage Art LTD w reklamowaniu się realizacjami polskiego Stage Art II Sp. z o. o. na swojej stronie. Współpracę podmiotów o podobnych nazwach może sugerować między innymi opis ich strony.

Kolejnym elementem na witrynie stageart.uk, który na to wskazuje jest sekcja “Mass Events”. Jej opis zawiera nazwę Stageart Polska, a zdjęciu towarzyszącemu tej rubryce widnieje domena stageart.pl (należąca do Stage Art II sp. z o. o.).

Powiązania obu firm sugeruje zalinkowanie filmu promocyjnego Stage Art II Sp. z o. o. na stronie Stage Art LTD.

Jak widać, brytyjska spółka na swojej stronie wciąż reklamuje się działalnością z polskim podmiotem. Organizator K-Pop Stars Festival skrupulatnie usuwa nieprzychylne komentarze i blokuje konta, które próbują zdemaskować nieścisłości.

Pod koniec 2022 organizator próbujący sprowadzić największe gwiazdy azjatyckiej sceny do Polski był o krok od tzw. obowiązkowego wykreślenia z brytyjskiego rejestru firm (compulsory strikeoff). Tego typu sytuacja może się zadziać, kiedy dana firma nie prowadzi działalności handlowej bądź nie spełnia wymogów prawnych. Doprowadzenie tego typu procesu do końca oznacza de facto rozwiązanie działalności. Ostatecznie jednak proces ten został przerwany – tym samym Stage Art LTD wciąż funkcjonuje.

A bilety?

Wcześniej wspominaliśmy o biletach – i czas wrócić do tego tematu. Tak samo jak w przypadku Love System, do obsługi sprzedaży wejściówek na K-Pop Stars Festival wybrano serwis Going/Empik Bilety. Mający wątpliwości fani k-popu postanowili skontaktować się z bileterią w celu wyjaśnienia sprawy. Jak wynika z odpowiedzi, w przypadku tej imprezy współpraca polega tylko i wyłącznie na udostępnieniu organizatorowi platformy do sprzedaży. Going nie jest więc bezpośrednio sprzedawcą biletów, co oznacza, że nie odpowiada za zwroty w sytuacji – przykładowo – odwołania imprezy. Ta odpowiedzialność ciąży więc na organizatorze.

https://twitter.com/trollseol/status/1616364309189197824

Co z tego wszystkiego wynika?

Nowe marki na rynku festiwalowym są dobrym zjawiskiem. Szczególnie, jeśli mowa o inicjatywach mających być czymś nowym w polskiej branży. Jak dotąd nie mieliśmy w naszym kraju dużego festiwalu z k-popem, mimo iż fanów tej muzyki nie brakuje – zarówno u nas, jak i w krajach sąsiadujących. Dlatego też sam pomysł zorganizowania K-Pop Stars Festival oceniamy pozytywnie. Chęć ściągnięcia na warszawskie Bemowo takich marek, jak PSY, BLACKPINK czy wokalistów z będącej ogólnoświatowym fenomenem formacji BTS jest jednak bronią obusieczną. Z jednej strony wielu chciałoby zobaczyć tych artystów na żywo – ale z drugiej strony niezbyt jasna kwestia organizatora wydarzenia, negatywny sentyment do nieudanego projektu Love System Festival 2022, dalekie od profesjonalnych działania marketingowe czy alergiczne reagowanie na pojawiające się oddolnie wątpliwości potencjalnej grupy docelowej sprawiają, że wiele osób uznało z miejsca K-Pop Stars Festival 2023 za scam. Na uznanie osób, które miałyby kupić bilety na wydarzenie, trzeba sobie zapracować – nierzadko praca ta trwa latami i jest okupiona początkowym dokładaniem do interesu. Rynek polski nie jest już bantustanem, który bezkrytycznie łyknie wszystko, co zostanie podane w materiale promocyjnym. Organizatorzy pod tym względem niestety sami sobie nie pomogli.

Czy K-Pop Stars Festival 2023 to scam? Nie da się tego w stu procentach stwierdzić. Na przestrzeni ostatnich miesięcy pojawiło się jednak tyle red flagów, że wątpliwości odnośnie pomyślnego odbycia się tej imprezy są jak najbardziej uzasadnione. Najlepszym, co organizatorzy mogliby teraz zrobić, to poprawa sposobu komunikacji w social mediach i niejako próba udowodnienia potencjalnym festiwalowiczom, że ich propozycja nie jest tylko palcem po wodzie pisana.


Tekst został napisany we współpracy z Zone for K-Pop

foto: Wendy Wei

nastia

Total
0
Shares
☕ Postawisz nam kawusię?