Tune Of The Year

Witajcie! Zanim rozpoczn臋 m贸j tekst, uwa偶am za obowi膮zek si臋 przedstawi膰. Z tej strony Piotr Dobrowolski, znany Wam (by膰 mo偶e) jako Z Dobrej Woli. Od pocz膮tku roku na 艂amach Shining Beats, mogli艣cie przeczyta膰 moje wywiady z takimi artystami, jak Matt Fax, Pavel Khvaleev i Greg Downey.

W serii “My Shining Music” b臋d臋 mia艂 przyjemno艣膰 prezentowa膰 Wam – od czasu do czasu – utwory, kt贸re zaskarbi艂y moj膮 sympati臋. Nie b臋d臋 porusza艂 si臋 wok贸艂 tylko jednego gatunku, poniewa偶 moje zainteresowania obejmuj膮 wiele przer贸偶nych brzmie艅. Moje artyku艂y podziel臋 na dwie oddzielne cz臋艣ci-strony: A (wolniejsz膮, 艂agodniejsz膮, by膰 mo偶e bardziej refleksyjn膮) oraz B (bardziej energiczn膮, mocniejsz膮, ale czy na pewno mniej emocjonaln膮?).

呕ycz臋 mi艂ej lektury i dobrego odbioru omawianych przeze mnie produkcji 馃槈


SIDE A


Tebra – Bol [No Smoking Recordings]

(Bol – z j臋zyka serbskiego鈥 nie wiem, czy kogo艣 zaskocz臋: b贸l)

Milojko Jaric jest serbskim producentem, tworz膮cym 鈥 jak sam to okre艣la 鈥 Progressive Ethno, po艂膮czenie g艂臋bokich, progresywnych klimat贸w z etnicznymi wstawkami; czytaj: progresywne rytmy po艂膮czone z 偶ywymi instrumentami (w tym r贸wnie偶 g艂osem, o czym za moment), kojarzonymi g艂贸wnie z konkretn膮 kultur膮, w tym wypadku ba艂ka艅sk膮 (wydaje mi si臋, 偶e nie brakuje te偶 element贸w typowo tureckich, aczkolwiek nie wiem, czy nie jest to kwesti膮 ich trwa艂ego przenikania z Azji Mniejszej m.in. do Serbii).

Tw贸rczo艣膰 Tebry pozna艂em (dopiero) w tym roku, dzi臋ki remiksowi do utworu “Robot City” dla DJa Tarkana i V-Saga, turecko-greckiego duetu, kt贸ry mo偶e pochwali膰 si臋 niema艂膮 rozpoznawalno艣ci膮, r贸wnie偶 poza rodzinnymi rynkami (ciekawostk膮 niech b臋dzie fakt, 偶e panowie w 2012 roku zagrali w Polsce, w klubie Soundbar w Lublinie). Obie wspomniane produkcje zosta艂y wydane w ich wytw贸rni – No Smoking Recordings.

To wyj膮tkowy rodzaj muzyki, do kt贸rego chyba warto mie膰 w艂a艣ciwy dzie艅, stan ducha. Bardzo melancholijny klimat, tworzony przez ca艂膮 warstw臋 instrumentaln膮 – i delikatny bit, i wyszukane instrumenty: flet, mandolin臋 (lub tamburyn?鈥 prosz臋 znawc贸w o ewentualn膮 popraw臋 i przebaczenie), skrzypce (ich brzmienie w breakdownie szczeg贸lnie chwyta za serce) oraz wokaliz臋 wykonywan膮 przez m臋ski g艂os (taka naturalna linia basu daje naprawd臋 艣wietny efekt).聽

Czuj臋 naprawd臋 przyjemne dreszcze, nawet po ju偶 oko艂o dziesi膮tym ods艂uchu. Pere艂ka, b臋d膮ca dowodem na to, 偶e – je偶eli takie rytmy na Was dzia艂aj膮 – warto obserwowa膰 tego serbskiego producenta. Stylistyka jego prac jest nieco powtarzalna, jednak (jeszcze) potrafi czarowa膰.


Alex Wright – Sue帽o [Pure Progressive / Pure Trance / Black Hole Recordings]

(Sue帽o – z j臋zyka hiszpa艅skiego: sen)

Czas nieco podwy偶szy膰 BPM 馃檪

Na ten singiel w rozszerzonej wersji przysz艂o nam czeka膰 a偶 5 miesi臋cy, od czasu pojawienia si臋 na kompilacji “Pure Trance 7” Solarstone’a (na p艂ycie/miksie Kristiny Sky).

Opis promocyjny wspomina o uk艂onie w stron臋 Danny’ego Tenagli, jednak mi “Sue帽o” o wiele mocniej skojarzy艂o si臋 z klimatami Filterheadz (co potwierdzi艂 mi sam autor, jako inspiracje wymieniaj膮c jeszcze: starsze produkcje Stephena J. Kroosa czy “Dream Machine” DJa Ton.B, by艂ego wsp贸艂tw贸rc臋 projektu Three Drives).

Ci臋偶ko mi przypomnie膰 sobie podobny utw贸r we wszystkich wytw贸rniach Solarstone’a, tak house’owy, tak mocno nawi膮zuj膮cy do charakterystycznej atmosfery Ibizy na prze艂omie XX i XXI wieku. S艂ucha si臋 tego genialnie!

Numer zyska艂 mi臋dzy innymi dwukrotny support Above & Beyond w audycji “Group Therapy”, co zdecydowanie mo偶na uzna膰 za jeden z najwi臋kszych sukces贸w Anglika, kt贸ry znacznie cz臋艣ciej prezentuje si臋 nam w stylu uplifting trance.


Enamour – Love Syndrome [This Never Happened]

Amerykanin Daniel Goldstein, znany jako Lane 8, to jeden z tych artyst贸w, kt贸rzy nie skupiaj膮 si臋 tylko na w艂asnej karierze, ale bardzo mocno promuj膮 m艂odych lub mniej znanych tw贸rc贸w. W swojej wytw贸rni This Never Happened da艂 on szans臋 m.in. takim producentom jak: Solanca, Avoure, Anderholm czy w艂a艣nie Enamour.

Za tym projektem kryje si臋 rodak Goldsteina – Michael Gold, kt贸ry mo偶e si臋 pochwali膰 si臋 nie tylko zesz艂orocznym singlem w labelu Lane 8’a (“Still Life”), ale r贸wnie偶 utworami u偶ytymi w wydawnictwach Anjunadeep (“Ruby” na “Anjunadeep Explorations 08”) i mau5trap (“Embody” na “We Are Friends, Vol. 7” oraz “Lifeforms” na “We Are Friends, Vol. 8”).

Motyw piano, kt贸ry przewija si臋 przez wi臋kszo艣膰 kompozycji, naprawd臋 chwyci艂 mnie za serce. Dodajmy do tego 艂agodne, dobrze dobrane oraz niezak艂贸caj膮ce g艂贸wnego instrumentu elektroniczne bity i mamy idealn膮 propozycj臋 na chwile oddechu, nieco d艂u偶szego relaksu czy kontemplacji. This Never Happened znowu nie zawiod艂o mnie pod tym wzgl臋dem.


Jean-Michel Jarre – Don’t Look Back (Movement 9) (Jonas Rathsman Remix) [Astralwerks]

W trakcie trwaj膮cej ju偶 prawie p贸艂 wieku kariery francuskiego wirtuoza muzyki elektronicznej, stosunkowo niecz臋sto mieli艣my okazj臋 wys艂uchania oficjalnych remiks贸w jego dyskografii. Do grona szcz臋艣liwc贸w, kt贸rzy mieli szans臋 takowe stworzy膰, nale偶膮 m.in.: ATB, Eiffel 65, Benny Benassi, Steve Angello, Above & Beyond czy 16Bit Lolitas (do ich interpretacji “Glory” lubi臋 od czasu do czasu powraca膰).

Kilka miesi臋cy po premierze albumu “Equinoxe Infinity”, swoj膮 szans臋 otrzymali kolejni arty艣ci, bohaterowie nowego muzycznego pokolenia, kt贸rzy zd膮偶yli namiesza膰 w muzycznym 艣rodowisku. Jean-Michael (wierz臋, 偶e mia艂 on znacz膮c膮鈥 lub jak膮kolwiek rol臋 w tym wyborze) dobra艂 naprawd臋 ciekawe nazwiska; na EP-k臋 trafi艂y wersje wykonane przez: duet Tale Of Us (Niemcy), Perturbatora (Francja) oraz Jonasa Rathsmana (Szwecja).

Przyznam Wam, 偶e jestem w (mi艂ym) szoku, jak wiele przy okazji remiksu wykona艂 Rathsman. Po pierwszym ods艂uchu by艂em przekonany, 偶e te charakterystyczne brzmienie synth贸w a’la Jarre’ jest rzecz膮 wyci膮gni臋t膮 z pierwowzoru (i tutaj wychodzi fakt, 偶e nie s艂ucha艂em pierwowzoru przed Remix EP). A jednak – kreatywno艣膰 szwedzkiego producenta nie tylko doda艂a energii dzie艂u Francuza, ale tak偶e bardzo go o偶ywi艂a, urozmaici艂a swoimi pomys艂ami.

Osobi艣cie, nie obserwuj臋 wnikliwie kariery Jonasa Rathsmana, jednak w 2015 roku zd膮偶y艂 on zachwyci膰 mnie (i takie nazwiska sceny elektronicznej jak: Pete Tong, Funkerman czy Eelke Klejin) hipnotyzuj膮cym i melodyjnym utworem pt. “Wolfsbane” (wydanym przez Method White). By膰 mo偶e warto cofn膮膰 si臋 w czasie i sprawdzi膰 co艣 z jego tw贸rczo艣ci z ostatnich lat (je艣li kojarzycie jaki艣 ciekawy numer / remiks, nie licz膮c “Tobago”, dajcie zna膰 w komentarzach).


Gai Barone pres. GlowPlan – Stars [Patternized Records]

Mo偶na by powiedzie膰, 偶e w swoim muzycznym 艣wiecie Gaietano osi膮gn膮艂 ju偶 wszystko, jednak on wcale nie zamierza spoczywa膰 na laurach lub odcina膰 kupon贸w od sukces贸w z ostatnich lat. Nowymi krokami w karierze W艂ocha sta艂y si臋: za艂o偶enie w艂asnego labelu (Patternized) oraz stworzenie nowego projektu – GlowPlan.

Brzmienie jest tutaj tak delikatne鈥 faktem jest, 偶e Gai niezmiennie potrafi zaskoczy膰, odnale藕膰 nowe d藕wi臋ki dzi臋ki swoim analogowym zabawkom. To niedo艣cigniony wz贸r dla swojego pokolenia tw贸rc贸w progresywnych rytm贸w. Co wi臋cej, co wnioskuj臋 po ok艂adce singla, w艂oski producent w omawianym dziele podda艂 obr贸bce sw贸j wokal.

Mistrz Barone po raz kolejny podnosi poprzeczk臋. I, jako jedyny zawodnik na w艂asnym poziomie, robi to wy艂膮cznie dla samego siebie.


SIDE B

The Blizzard – I’mpossible [FSOE Parallels / Future Sound Of Egypt]

Sw贸j unikalny, bardzo melodyjny, klimatycznie nieco ch艂odny (c贸偶, i艣cie skandynawski, co by si臋 zgadza艂o), progresywny i emocjonalny styl po raz pierwszy zaprezentowali w 2007 roku poprzez singiel 鈥淜alopsia鈥. Dwana艣cie lat p贸藕niej, Tore Vatle Jensen i Lars-Christian Nyheim z norweskiego duetu The Blizzard, po wielu fenomenalnych utworach oraz remiksach, przedstawiaj膮 now膮 EP-k臋, obecnie ju偶 trzecie wydawnictwo w FSOE Parallels (nadzorowanym przez ameryka艅skiego producenta, Monoverse’a).

Przyznam Wam szczerze, 偶e z wszystkich tegorocznych propozycji tego projektu (a mieli艣my ich ju偶 cztery), 鈥淚’mpossible鈥 najmocniej przypomina mi magi臋 i klas臋 ich starszych dzie艂. Wci膮gaj膮ce linie melodii oraz basu, fantastyczne ozdobniki w postaci pluck贸w i innych d藕wi臋k贸w, klimat niepor贸wnywalny z 偶adnym innym w 艣wiecie muzyki elektronicznej.

Poza warstw膮 brzmieniow膮, strasznie podoba mi si臋 tytu艂 tej kompozycji. 鈥淚’mpossible鈥, kt贸re mo偶na by dos艂ownie przet艂umaczy膰: 鈥Ja sprawiam, 偶e to, co niemo偶liwe, staje si臋 mo偶liwe鈥. Przezwyci臋偶am wszystkie przeszkody i granice (wierz臋, 偶e nie jest to zbyt mocna nadinterpretacja ;)).

Na koniec, ciekawostka: panowie z The Blizzard, mimo ostatnich wyda艅 w FSOE Parallels (Future Sound Of Egypt) czy A State Of Trance (Armada Music), a tak偶e dobrymi kontaktami w wytw贸rni Raz Nitzan Music, coraz cz臋艣ciej my艣l膮 o porzuceniu wydawania swoich produkcji w labelach, na rzecz prezentowania swojej tw贸rczo艣ci wy艂膮cznie fanom wspieraj膮cym ich na Patreonie (platformie crowdfundingowej, odpowiedniku Patronite’a). Jak wida膰, nawet tak uznane nazwiska nie mog膮 czu膰 si臋 pewnie na dzisiejszej scenie trance i utrzymywa膰 si臋 tylko z wyda艅. Co s膮dzicie o takim pomy艣le ze strony Tore i Larsa?


Neptune Project – Proteus (The Thrillseekers Remix) [Mythology]

Steve Helstrip, znany jako The Thrillseekers, znacznie rzadziej ni偶 kiedy艣 tworzy remiksy dla innych artyst贸w; ostatnim, kt贸ry pami臋tam, by艂a interpretacja 鈥淟et The Magic Happen鈥 Ferry’ego Tayle’a, wydana w 2015 roku (przez Always Alive Recordings). Prawie cztery lata (a w艂a艣ciwie prawie trzy, poniewa偶 鈥淧roteus鈥 w wersji Brytyjczyka ukaza艂 si臋 w czerwcu 2018 roku na kompilacji 鈥淚n Search Of Sunrise 14鈥).

Po ogromnych wysi艂kach nad debiutanckim albumem 鈥淓scape鈥 oraz jeszcze niewydanym kr膮偶kiem pod aliasem Hydra, Steve zdecydowa艂 si臋 przerwa膰 ten okres specjalnie dla swoich rodak贸w, Dana Willisa i Julesa Moyce’a z duetu Neptune Project.

The Thrillseekers umiej臋tnie wykorzysta艂 elementy z orygina艂u 鈥淧roteus鈥, my艣l臋 przede wszystkim o genialnym motywie na piano, przenosz膮c je do swojej interpretacji, wykonanej w charakterystycznym dla niego stylu: upliftingu o delikatnych, wr臋cz progresywnych bitach. Podoba mi si臋 tutaj zabieg anti-climaxu (Steve nie rozwin膮艂 linii melodycznej zaraz po breakdownie), kt贸ry pozwoli艂 potrzyma膰 s艂uchacza w napi臋ciu. To kolejna rzecz znana z poprzednich produkcji Anglika (przyk艂ad: Hydra – 鈥淎mber鈥).

W moim odczuciu, pi臋kny temat piano, kt贸ry zosta艂 u偶yty przez Neptune Project, najlepiej wybrzmiewa w艂a艣nie w tym remiksie. Ma w sobie co艣, co wywo艂uje we mnie przyjemne dreszcze; dreszcze, dzi臋ki kt贸rym czuj臋 si臋 bezpiecznie, kt贸re – momentami – przenosz膮 mnie do beztroskich, dzieci臋cych lat. Je偶eli muzyka potrafi nas dotkn膮膰 w taki spos贸b鈥 jest po prostu wyj膮tkowa.


Ibizarre – Underwater World (John O’Callaghan Remix) [Pure Trance Recordings]

No to dobrze, jeszcze jeden przedstawiciel upliftingu, kolejny weteran sceny Trance (je偶eli mo偶na tak okre艣li膰 cz艂owieka, dzia艂aj膮cego na niej od 2003 roku). Irlandczyk John O’Callaghan, w tym roku mocno skupiony na promocji swojego albumu pod aliasem Key4050 (tworzonym wraz z Bryanem Kearneyem) pt. 鈥淭ales From The Temple鈥, pokaza艂 fanom swoj膮 sympati臋 do 艂agodniejszych produkcji, remiksuj膮c 鈥淯nderwater World鈥 Lenny’ego Ibizarre’a.

Lenny Ibizarre, a w艂a艣ciwie Lennart Krarup, jest Du艅czykiem, od lat mieszkaj膮cym na Ibizie, pracuj膮cym jako DJ, producent i tw贸rca wytw贸rni Ibizarre Records oraz Pacific Electronic Music. W 2017 roku a偶 23 utwory tego tw贸rcy (w tym 鈥淯nderwater World鈥, oryginalnie wydane oko艂o 2000 roku) zosta艂y wykorzystane w grze Gran Turismo Sport (mo偶na us艂ysze膰 je w menu).

鈥淯nderwater World鈥, jako jeden z chilloutowych symboli Ibizy, zyska艂 now膮 krew na swoje 20-lecie. Szum morza, odg艂osy mew w oddali i ta wyj膮tkowa, wr臋cz legendarne melodia zosta艂y delikatnie ‘podbite鈥 134-bpm’owym podk艂adem (nazwijmy to wolnym upliftingiem).

To od艣wie偶enie idealnie wprowadza nas w nadchodz膮cy letni czas鈥 a b臋dzie brzmia艂o jeszcze lepiej, gdy przyjdzie czerwiec, lipiec i sierpie艅 (prosz臋, niech kto艣 zagra remiks JOC’a w plenerze, cho膰by na zbli偶aj膮cym si臋 Euforia Festival w Boszkowie lub Sunrise Festival w Podczelu – efekt b臋dzie nieziemski). Tegoroczne wakacje nie ob臋d膮 si臋 bez tej pracy O’Callagana, tego jestem pewny! Temat Lenny’ego doczeka艂 si臋 interpretacji, na kt贸r膮 w pe艂ni zas艂u偶y艂.


Fatum – The Wolf [Armind Recordings / Armada Music]

Czas na zupe艂n膮 zmian臋 klimatu; na co艣, co Czesi na pewno okre艣liliby jako 鈥elektronicky mordulec鈥. Jego historia jest znacznie d艂u偶sza od omawianego wy偶ej 鈥淯nderwater World鈥. Poniewa偶 korzeni 鈥淭he Wolf鈥 mo偶emy doszuka膰 si臋 w鈥 1982 roku.

To w艂a艣nie wtedy brytyjski zesp贸艂 Duran Duran wyda艂 sw贸j drugi album studyjny pt. 鈥淩io鈥, na kt贸rym s艂uchacze mogli odnale藕膰 m.in. utw贸r 鈥Hungry Like A Wolf鈥. Z tego przeboju amerka艅skie trio producenckie Fatum po偶yczy艂o partie wokalne, u偶yte w singlu 鈥淭he Wolf鈥.

Chad, Bruce i Daniel wykonali prawdziwie szale艅czy, elektryczny numer, bawi膮c si臋 tempem prostego do wykonania d藕wi臋ku. Ta kombinacja, zw艂aszcza przy drugim dropie, po prostu wyrywa z but贸w! Ci臋偶ko zosta膰 oboj臋tnym na ich starania. To r贸wnie偶 ciekawy krok wytw贸rni Armind Recordings, kt贸ra coraz cz臋艣ciej zaczyna przeskakiwa膰 z typowo trance’owych wyda艅 na inne gatunki (vide: Dave Winnel – Lily Of The Valley).


Kuznetsow – Odio [Outburst Twilight / Outburst Records / Black Hole Recordings]

Pavel Kuznetsov z Rosji jest producentem znanym i szanowanym w 艣rodowisku hard trance, dzia艂aj膮cym od pocz膮tku pierwszej dekady XXI wieku. Jego produkcje (tak偶e we wsp贸艂pracy z Vladimirem Chadlovem przy projekcie Locanda & Kuznetsow) zosta艂y wyane przez wiele renomowanych labeli, takich jak: Mental Madness Records, Toxic Records, Hyper Reality Records czy Druck Records (wsp贸艂za艂o偶ony i prowadzony przez Franka Zenkera, znanego na scenie jako Scot Project).

I kto wie, by膰 mo偶e to w艂a艣nie Scot Project, kt贸ry w zesz艂ym roku za艂o偶y艂 z Markiem Sherry’m (w艂a艣cicielem marki Outburst Records) duet Gentech, podsun膮艂 Szkotowi temat rosyjskiego artysty, co prze艂o偶y艂o si臋 na wydanie jednego z najciekawszych trance’owych utwor贸w ubieg艂ego roku.

鈥淥dio鈥 jest 艣wietnym po艂膮czeniem tech-trance z elemetami hard trance’u, z genialnie poprowadzon膮, kreatywn膮 oraz 艂atwo wpadaj膮c膮 w ucho lini膮 melodyczn膮. Dynamik臋 numeru podsyca du偶a ilo艣膰 kr贸tkich wstawek, fx-贸w/przej艣膰 lub po prostu ozdobnik贸w. Rosjanin stworzy艂 produkcj臋, kt贸r膮 naprawd臋 ci臋偶ko wyrzuci膰 z g艂owy, o kt贸rej nie spos贸b zapomnie膰 (co w dzisiejszych czasach jest nie lada wyczynem).

Wierz臋, 偶e 鈥淥dio鈥 otworzy drzwi do kolejnych zlece艅 w Outburst Records oraz labeli o podobnej randze i zasi臋gu.


Dzi臋ki za to, 偶e dotar艂e艣 do ko艅ca! Je艣li spodoba艂a Ci si臋 muzyka, kt贸r膮 tu znalaz艂e艣 – zajrzyj na moj膮 Facebook’ow膮 stron臋. Kolejny odcinek ju偶 wkr贸tce, rzecz jasna na Shining Beats!

Tune Of The Year