W ostatnim czasie firma consultingowa PwC udostępniła polską edycję raportu “Global Entertainment & Media Outlook”. Dokument zawiera prognozy rozwoju branży rozrywki i mediów – w tym także rynku muzycznego – w Polsce na lata 2022-2026.
Według raportu w 2022 r. polski rynek rozrywki i mediów będzie wart ponad 12 miliardów dolarów, czyli około 60 miliardów złotych. Ten wynik plasuje nasz kraj na pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Ten tytuł Polska ma piastować nieprzerwanie do 2026 r., kiedy to nadwiślańska branża mediowa osiągnie wartość 14 mld i będzie stanowić 26% całego rynku CEE. Ponadto, w latach 2022-2026 w Polsce przychody z rynku rozrywki i mediów mają rosnąć szybciej (4,4%) niż na świecie (3,9%).
Branża muzyczna to głównie streaming
Z raportu wynika, że główną siłą napędową polskiej branży muzycznej są serwisy streamingowe (głównie Spotify i Tidal) oraz platformy wideo, takie jak YouTube i TikTok. Średnioroczny wzrost tego sektora w latach 2022-2026 ma wynieść 11%. Taki sam wynik branża muzyczna ma zanotować w kwestii przychodów ze sprzedaży cyfrowych formatów nagrań muzycznych (streaming i cyfrowe pobrania), na której polski rynek zarobił 122 mln USD.
Najwyższy wzrost ma zaliczyć segment muzyki na żywo. Przychody z koncertów i festiwali w 2022 roku mają wynieść 159 mln USD, co oznacza wzrost o 96% w porównaniu z rokiem 2021.
W 2022 r. rynek radiowy ma odnotować przychody na poziomie 177 mln USD. Według prognoz do 2026 r. będą one rosły w tempie 2%. Przychody z radia generowane są głównie przez reklamy. Odpowiadają one za aż 95% przychodów rynku radiowego w Polsce.
A co w innych sektorach?
Raport dotyczył także między innymi rynków dostępu do Internetu, telewizji, gier, prasy oraz książek. Pierwszy z nich ma największy udział w łącznych przychodach z polskiego rynku rozrywki i mediów w 2022 r. (22%). Warto zaznaczyć, że Polska w latach 2022-2026 będzie, drugim (po Rumunii) najszybciej rozwijającym się rynkiem w regionie CEE. Najszybciej rozwija się Internet mobilny. Odpowiada on za największe przychody z tego sektora.
O królowaniu mobilności świadczy też fakt, że to z rynku reklamy mobilnej pochodzi znacząca część przychodów z reklamy internetowej. W tej kwestii również plasujemy się na podium, bowiem Polska jest drugim co do wielkości rynkiem reklamy internetowej w Europie Środkowo-Wschodniej.
Telewizja wciąż ma znaczenie
Dużo mówi się o tym, że w erze Netflixa, Disney+ i HBO MAX telewizja odchodzi do przysłowiowego lamusa. Wszak w lipcu tego roku Amerykanie po raz pierwszy w historii więcej czasu spędzili oglądając serwisy VOD niż linearną telewizję. W Polsce jednak telewizja ma nadal cieszyć się popularnością.
Jeżeli chodzi o gry, to największe przychody na polskim rynku generują gry społecznościowe oraz gry casual, głównie free-to-play. Co ciekawe, gracze znacznie częściej wybierają gry w tym modelu. Tym samym dobrowolnie decydują się na oglądanie reklamy podczas gry, zamiast płacić za pełny dostęp lub kupić cyfrowy bądź fizyczny nośnik.
Najwięksi przegrani?
Ciekawie wygląda to w kontekście kin. Okazuje się, że serwisy VOD, za pośrednictwem których możemy oglądać hity filmowe niedługo po premierze, nie oddają kinowego klimatu. Mimo to, kina nie zdołały jeszcze odbudować jeszcze swojej pozycji przed pandemii. Jak się okazuje, mimo dużych wzrostów przychodów ze sprzedaży biletów i reklamy, salom kinowym na przeszkodzie mogą stanąć podwyżki cen energii i inflacja.
Największym przegranym jest prasa, która intensywnie się digitalizuje. Od 2022 r. będziemy obserwowali spadek przychodów na tym rynku, ale dopiero w 2026 r. reklama na internetowym portalu informacyjnym ma cenowo przewyższyć reklamę prasową. Podobnie rzecz ma się z rynkiem książek. Przychody z sektora książek drukowanych będą sukcesywnie spadać na rzecz wzrostów z przychodów e-booków.
Powyższe dane nie powinny nikogo dziwić. W spowijanych lockdownami latach 2020-2021 liczba imprez była raczej znikoma. Wzrost przychodów branży eventowej sięgający prawie 100% wydaje się być więc normalny, szczególnie przy tak dużej ilości koncertów i festiwali w 2022 r. Płyty CD i winyle (choć te akurat mają się wyjątkowo dobrze) nie są tak wygodne, jak Spotify, czy Tidal. O tym, że rynek streamingu kwitnie świadczy także fakt, że nad swoją platformą pracuje także TikTok.
Pełen raport znajdziecie pod tym linkiem.