Jak co miesiąc zaglądamy na Spotify – a tam w końcu zaczyna się coś zmieniać! Mamy tu na myśli głównie TOP10, w którym co prawda czołowe miejsca zostają bez zmian, ale tuż pod podium mamy spore przetasowania. W ostatnich tygodniach pojawiło się również kilka aliasów, które zanotowały naprawdę ciekawe liczby, tym samym pojawiając się w zestawieniu na zdecydowanie wyższych niż dotychczasowe miejscach. Po raz kolejny zauważyliśmy też pewien trend, o którym co nieco na koniec omówienia statystyk.

No ale dobrze, nie przedłużając – do szczegółów!

Współpraca popłaca, czyli Fafaq rośnie

Największym zaskoczeniem ostatnich tygodni jest Fafaq. Jego powrót po długiej przerwie (związanej chociażby z rozwijaniem aliasu Matthew Hill) zdaje się być bardziej huczny niż ktokolwiek by się spodziewał. Collaby z MYLØ czy I.GOT.U aka Fake Jake to był dopiero przedsmak – bo póżniej przyszły wspólne tracki z RebMoe oraz prawdziwy gamechanger w postaci współpracy z Bingo Players oraz duetem Felguk. Ich wspólne odświeżenie “Devotion” pozwoliło podwoić bazę unikalnych słuchaczy z ostatnich 28 dni, a tym samym zameldować się tuż pod podium.

Na awansie jednego musiał stracić ktoś inny – Tom Swoon wyleciał z TOP10, i przy okazji został wyprzedzony przez house’owy duet Catz ‘n Dogz. Panowie szczególnie w ostatnich dniach są na fali wznoszącej – w głównej mierze dzięki wydanemu w ubiegły piątek numerowi “Modern Romance”. To słuchacze, którzy sprawdzili twórczość Grzegorza i Wojtka w ostatnich dniach, walnie przesądzili o ich 11. miejscu.

Crossovery z rapową sceną dają profit

W kategorii “dużych awansów na wysokie pozycje” pojawia się również Sokos. Producent, który zyskał popularność między innymi za sprawą obecności jego muzyki w daily vlogach Krzysztofa Gonciarza, niedawno pochwalił się kolaboracją z Gedzem oraz… Taco Hemingway’em. Ich wspólne “Yin Yang” jest dziś na 19. miejscu na liście 50 najchętniej słuchanych tracków na Spotify w Polsce. To oznacza spory przyrost słuchaczy, którzy w efekcie mogą zainteresować się klimatyczną twórczością legnickiego producenta.

W ubiegłym miesiącu spodziewaliśmy się, że Adam De Great zanotuje solidny awans. I stało się – za sprawą wydanego nakładem Future House Music i zatytułowanego “Temptation” collabu z duetem DJ Kuba & Neitan, Adam awansował względem poprzedniego notowania o 37 pozycji. I tutaj przychodzi nieco gorsza wieść – jeśli utrzyma się obserwowany od kilku dni trend, to z szybkiego awansu może się zrobić za miesiąc szybki spadek. Niemniej jednak – z tego co nam wiadomo – właściciel PMG Group ma jeszcze w rękawie parę ciekawych muzycznych asów, dlatego tu może się wiele zadziać.

Potężne awanse

W ubiegłym miesiącu zwróciliśmy uwagę na Piotra Ostrowskiego aka OVSKY, który we wrześniu zaliczył swój debiut w labelu Hexagon. Jednak to nie “Alone With You”, a wydane nakładem Loud Memory “Wait” pozwoliło młodemu twórcy na awans aż o 55 pozycji, konkretnie na miejsce 41. Jesteśmy ogromnie ciekawi, jak potoczy się jego forma na coraz większym polskim rynku Spotify w kolejnych naszych notowaniach.

Nieco mniejszy – acz wciąż imponujący – awans zanotował z kolei duet SI US PLAU. Panowie, których wielu z Was poznało dzięki udziałowi w Drop Challenge (odcinek z ich udziałem znajdziecie tutaj), kilka tygodni temu wydali collab z Debrisem. “All Of That” zanotowało już 200 tysięcy odsłuchów na Spotify. To pozwoliło awansować Polakom aż o 52 pozycje w naszym rankingu najchętniej słuchanych polskich twórców muzyki elektronicznej.

Do zestawienia dołączyło kilka niefigurujących w nim dotychczas aliasów – a wśród nich znajduje się chociażby 2Sher (o którego sukcesach pisaliśmy już tutaj). Jednak my chcielibyśmy zwrócić uwagę na kogoś innego, kto zdecydowanej większości słuchaczy EDM (w tym też, niestety, nam) po prostu umykał.

Nasi też robią dubstep!

Chodzi tu o pana nazywającego się Paweł Szeligowski. Fani melodycznego dubstepu mogą znać z działania w duecie Abandoned. Od ponad roku polski twórca działa jednak w pojedynkę jako Caster i ma na swoim koncie kilka wartych uwagi sukcesów. Mamy tu na myśli chociażby wydania w Ophelia Records (label należący do Seven Lions) oraz obecność w opasłej kompilacji otwierającej Subsidia – label Excisiona. Tego pana fani ostrzejszego grania powinni śledzić z czujnością oraz świadomością, że to jeden z niewielu zostawiających wyraźny znak w bass music reprezentantów Polski!

Przy okazji – patrząc w głównej mierze na TOP10 naszego zestawienia, zauważyliśmy coraz słabszą formę naszych twórców, biorąc pod uwagę liczby bezwzględne. Przykładowo – Skytech w ciągu ostatniego miesiąca stracił niemal 80 tysięcy słuchaczy, Gromee – 70 tysięcy, Blinders – 75 tysięcy, a ConKi – aż 170 tysięcy.

Wierzymy jednak w to, że trend ten się odwróci i za miesiąc nie okaże się, że przykładowo taki Skytech spadnie poniżej miliona słuchaczy…


Pełny skład TOP100 najchętniej odsłuchiwanych polskich producentów muzyki elektronicznej na Spotify z ostatnich 28 dni znajdziecie poniżej. Natomiast my przypomnimy tylko, że już wkrótce będziecie mogli okazję wybrać Waszego ulubionego twórcę lub DJa podczas drugiej edycji Polish DJs Chart. Więcej szczegółów już wkrótce na Facebook’u plebiscytu.


Polscy producenci z największą miesięczną liczbą słuchaczy w Spotify

dane na 12 listopada 2020

1) Skytech – 1 054 731 unikalnych słuchaczy (b/z)
2) Pham – 882 305 (b/z)
3) Sikdope – 722 944 (b/z)
4) Fafaq – 586 276 (+11)
5) Diviners – 575 717 (+1)
6) Gromee – 532 493 (-1)
7) ConKi – 491 109 (-3)
8) DJ Kuba & Neitan – 395 161 (b/z)
9) Clarx – 384 175 (b/z)
10) C-BooL – 377 061 (-3)

11) catz n dogz – 294 771 (+5)
12) Tom Swoon – 285 028 (-2)
13) Kosa – 267 507 (b/z)
14) Dirty Rush & Gregor Es – 253 883 (-2)
15) Emdi – 248 601 (+3)
16) HVSH – 237 533 (-2)
17) Blinders – 221 517 (-6)
18) Komodo – 214 496 (-1)
19) Sokos – 184 808 (+21)
20) MaxRiven – 176 880 (-1)

21) Guy Arthur – 154 305 (-1)
22) Audiosoulz – 150 028 (-1)
23) Milkwish – 143 588 (+2)
24) 3rd Prototype – 143 408 (-2)
25) Da Vosk Docta – 132 843 (+4)
26) Bounce Inc. – 127 451 (+2)
27) Crypsis – 126 201 (-1)
28) Melo.Kids – 122 646 (-5)
29) Daav One – 119 022 (+3)
30) Xilent – 111 770 (+3)

31) Robbie Seed – 108 018 (-4)
32) SI US PLAU – 106 247 (+52)
33) DJ Frodo – 104 709 (-2)
34) DNF – 103 938 (-4)
35) Ardo – 101 442 (+10)
36) P.A.F.F. – 100 826 (-1)
37) KVMO – 98 052 (-3)
38) Hazel – 95 077 (-14)
39) Sodality – 83 785 (+7)
40) Enjoii – 75 972 (-3)

41) OVSKY – 72 431 (+55)
42) Arctic Moon – 72 102 (-5)
43) Nitrous Oxide – 66 205 (-4)
44) Regain – 64 678 (-6)
45) Adam De Great – 61 639 (+37)
46) ÆSTRAL – 60 637 (-5)
47) onTune – 54 122 (+1)
48) Foothills – 53 533 (-5)
49) MYSTXRIVL – 50 935 (-7)
50) I:gor – 44 420 (-1)

51) MBrother – 43 906 (+4)
52) 2Sher – 42 296
53) Brave – 42 069 (-2)
54) Indecent Noise – 40 678 (-2)
55) Matthew Hill – 40 610 (-5)
56) A.R.D.I. – 37 149 (-12)
57) VTSS – 36 050 (-1)
58) Mario Ayuda – 33 771 (+3)
59) LOUD ABOUT US – 33 688 (-6)
60) Pjonax – 33 048

61) Majlo – 28 307 (-1)
62) TWISTERZ – 27 154 (-3)
63) TheWolf – 26 944 (-9)
64) Eric Senn – 26 324 (-7)
65) Skytone – 26 267 (-3)
66) JUTRØ – 25 484 (-2)
67) Patrick Moreno – 24 849 (b/z)
68) FORXST – 23 546 (+4)
69) TAITO – 23 470 (-1)
70) Adam Nickey – 22 963

71) 9Lives – 22 891 (-8)
72) I.GOT.U – 22 479 (-3)
73) AFTR SUN – 19 956 (-3)
74) Loui PL – 19 579 (-9)
75) MANDEE – 19 415 (-4)
76) Caster – 19 255
77) WKB – 19 033 (-4)
78) Simon O’Shine – 19 014 (-4)
79) Bueno Clinic – 18 997 (-4)
80) Vnalogic – 17 986 (-3)

81) Matt Bukovski – 16 415 (-3)
82) Paul Miller – 15 777 (-1)
83) Tom Corman – 14 820
84) Indox – 14 729 (-8)
85) Tim Heart – 14 620 (-5)
86) Maywave – 14 115 (-39)
87) Genox – 13 989 (-8)
88) NoizBasses – 12 310 (+2)
89) Project.M – 12 179
90) Naski – 11 840 (-24)

91) Indecorum – 11 548 (-4)
92) Sebastian Weikum – 11 438 (-9)
93) Andromedha – 11 216 (+6)
94) Greg Gold – 11 058
95) ak9 – 10 605
96) Barthezz Brain – 10 078 (-9)
97) Arisen Flame – 9 392 (-4)
98) PARØ – 9 066 (-7)
99) Hazy – 9 051 (-13)
100) Max Farenthide – 8 815